جاهای دیدنی ایران

بزرگترین غارهای ایران که باید ببینید!

غارهای ایران با دنیایی از شگفتی‌ها، به مهم‌ترین جاهای دیدنی ایران تبدیل شده‌اند. زیبایی‌های حیرت‌انگیز این غارها باعث شده است تا هرساله گردشگران و غارنوردان داخلی و خارجی بسیار زیادی برای بازدید از این مکان‌های دیدنی به شهرهای مختلف ایران سفر کنند.

اگر شما هم علاقه دارید تا با بزرگترین غارهای ایران آشنا شوید، خواندن این مقاله از سپنجا را از دست ندهید. ما در این مقاله قصد داریم تا شما را به سفری هیجان‌انگیز در این غارهای عجیب و غریب ببریم و شما را با شگفتی‌های این غارها آشنا کنیم.

هیجان و ماجراجویی در غارهای ایران

یکی از جاذبه‌های دیدنی ایران، غارهای شناخته‌شده‌ی آن است. این غارها با دنیایی از شگفتی باعث شده است تا هر ساله توجه گردشگران و غارنوردان حرفه‌ای را به سمت خود جلب کند. زیبایی پنهان و حیرت‌انگیز غارها با صداهای عجیب و غریب و خفاش‌های ترسناک همگی دست به دست هم داده‌اند تا یک مکان شگفت‌انگیز را برای شما به ارمغان بیاورند.

به گفته موسس انجمن غارشناسی، تعداد غارهای ایران به ۲۵۰۰ غار می‌رسد که از این تعداد فقط یک درصد از آنها جزو غارهای باستانی و تاریخی به حساب می‌آید. اما بیشتر آنها به صورت حفره‌هایی هستند که در اثر حل شدن سنگ با آب و یا ذوب شدن یخ‌ها و یا در مسیر رودها و چشمه‌ها تشکیل شده‌اند. همچنین برخی از غارها توسط انسان‌ها کنده کاری شده‌اند. از جمله معروف ترین غارهای ایران می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

غارهای ایران

۱- غار کتله خور زنجان

یکی از زیباترین غارهای ایران غار آهکی کتله خور زنجان است. این غار تاریخی از نظر برخی از ویژگی‌ها از جمله وسعت، قدمت، تنوع قندیل‌ها، تعداد طبقات و غیره در نوع خود منحصر به فرد است. به طوری که کمتر غاری را در جهان می‌توان یافت که مانند این غار باشد. این غار زیبا و قدیمی توسط شخصی به نام سید اسدالله جمالی به ثبت رسیده است.

غار کتله خور زنجان از جمله غارهای ایران است که هنوز تمامی قسمت‌های آن کشف نشده است و کسی نتوانسته است به انتهای غار دسترسی پیدا کند. به طوری که تنها ۳۰ کیلومتر از این غار شناسایی و ۲۲ کیلومتر آن نقشه‌برداری شده است؛ بنابراین اگر علاقه دارید تا از این غار زیبا دیدن کنید، تنها می‌توانید از یک مسیر ۱۲۰۰ متری در طبقه اول غار دیدن کنید.

طبق بررسی‌ها و شواهد انجام شده بسیاری از غارشناسان معتقد هستند که انتهای این غار متصل به غار علیصدر همدان است. چرا که از نظر قدمت این دو غار تقریبا با هم برابر هستند. از نظر نوع قندیل‌ها، آهک غار کتله خور نسبت به آهک غار علیصدر بسیار خالص‌تر است. این ویژگی باعث شده است تا شفافیت آهک‌ها بیشتر شده و با عبور نور از قندیل‌ها زیبایی غار دوچندان شود.

بسیاری از کسانی که از هر دو غار علیصدر و کتله خور دیدن کرده‌اند، غار کتله خور زنجان را زیباتر از غار علیصدر می‌دانند. اگر شما هم علاقه به دیدن غارهای ایران را دارید، بازدید از این غار را از دست ندهید. مسیر دسترسی به این غار بسیار زیاد است. به عنوان مثال اگر از تهران به سمت این غار حرکت می‌کنید باید از آزادراه تهران قزوین وارد شهر ابهر، قیدار و در نهایت گرماب شوید.

  • آدرس غار آهکی کتله خور: ۱۵۵ کیلومتری جنوب زنجان، شهرستان خدابنده، شهر گرماب

برای اجاره سوئیت در زنجان روی لین کلیک کنید.

کتله خور زنجان

۲- غار علیصدر همدان

بدون شک یکی از محبوب‌ ترین جاذبه های دیدنی ایران به غار علیصدر همدان تعلق دارد. این غار زیبا در سال ۱۳۸۷ در آثار طبیعی ملی ایران به ثبت رسیده است. این جاذبه دیدنی تنها غار تالابی ایران و جهان است که برای دیدن از آن باید یک مسیر طولانی قایق‌سواری کنید. غار علیصدر همدان به عنوان یکی از بزرگترین غارهای آبی جهان شناخته می‌شود و قدمت آن به دوران دوم زمین‌شناسی ژوارسیک می‌رسد.

دالان‌های پرپیچ و خم، دهلیزهای متعدد و چشم‌نواز، دریاچه‌های زیبا، قندیل‌ها، سنگ‌ها، مجسمه‌های عجیب و غریب و شبیه به حیوانات مانند پنجه عقاب، مجسمه آزادی، اسم مبارک الله، گل کلم، خوشه انگور، قایق وارونه، شیر دو سر، کبوتر و غیره همگی از شگفتی‌هایی این غار به عنوان یکی از غارهای ایران است که شما از دیدن آن به وجد خواهید آمد.

برای بازدید از داخل غار علیصدر باید سوار قایق‌های پدالی شوید و مسیر را به دو صورت نیمه مسیر و تمام مسیر با مسافت ۱۲۵۰ و ۴۰۰۰ متری پارو بزنید. از جمله مشهورترین قسمت‌های علیصدر می‌توان به تالار آزادی با طول ۱۰۰ متر، ارتفاع ۴۰ متر و عرض ۶۰ متر اشاره کرد.

غار علیصدر

اگر از این غار زیبا بازدید کرده باشید، حتما تصور خواهید کرد که این غار بسیار طولانی است. اما باید بگوییم که تنها ۱۲ کیلومتر از این غار کشف شده است و تنها ۲.۲ کیلومتر آن برای بازدید علاقه‌مندان مهیا است.

مسیر دسترسی به غار علیصدر به عنوان یکی از غارهای ایران هم با ماشین شخصی و هم با حمل و نقل عمومی برای همه در دسترس است. برای بازدید از آن می‌توانید یکی از سه مسیر جاده همدان به بیجار و یا جاده کبودرآهنگ به علیصدر و یا شهر شیرین سو به علیصدر را انتخاب کنید.

آدرس: ۷۵ کیلومتری شمال غربی همدان، کبودرآهنگ، بخش گل‌تپه، روستای علیصدر، ارتفاعات ساری‌قیه

بیشتر بخوانید: با شگفتی های غار علیصدر آشنا شوید!

۳- غار نمکدان قشم

قشم جاذبه‌های گردشگری بسیار زیادی دارد. یکی از محبوب ترین جاهای دیدنی قشم کوه نمکی آن است که به عنوان عجایب هفت‌گانه قشم به حساب می‌آید. این جاذبه دیدنی قشم، چندین غار را در دل خود جای داده است. یکی از بزرگترین و معروف‌ترین این غارها غار نمکدان قشم است که با طول ۶.۴ کیلومتری خود، لقب طولانی‌ترین غار نمکی جهان را به خود اختصاص داده است.

تحقیقات غارشناسان در این زمینه نشان می‌دهد که قدمت غار نمکی قشم به ۵۷۰ سال پیش و به دوره کامبرین برمی‌گردد. این غار نمکی از جمله غارهای ایران بوده که به صورت افقی است و شیب بسیار کمی دارد. دید شما تا عمق ۲۰ متری این غار بسیار عالی است و بدون هیچ چراغی می‌توانید از آن دیدن کنید. اما اگر قصد رفتن به عمق ۱۰۰ متری این غار را دارید، باید حتما تجهیزات مجهز و کافی در اختیار داشته باشید.

مسیر دسترسی به این غار از سه بندر سلخ، گورمی و باسعیدو برای شما امکان‌پذیر است. بعد از عبور از جاده شوسه‌ای، باید مسیر ساحل تا ورودی غار را به میزان دو کیلومتر پیاده‌روی کنید.

آدرس غار نمکدان قشم: استان هرمزگان، ۹۰ کیلومتری شهر قشم

۴- غار پراو کرمانشاه

یکی از شگفت ‌انگیزترین غارهای ایران اختصاص به غار پراو کرمانشاه دارد. این غار در سال ۱۳۵۱ توسط انگلیسی‌ها کشف شده است. غار پراو با طول ۱۴۵۴ و ارتفاع ۷۵۲ به عنوان یکی از عمیق‌ ترین غارهای ایران به شمار می‌رود. افسانه‌های بسیار زیادی در رابطه با این غار عجیب و غریب وجود دارد. برخی معتقد هستند که طول این غار به عنوان یکی از غارهای ایرانی به اندازه کهکشان راه شیری است.

از آنجایی که این غار در مسیر حرکت جریان‌های آبی و آهکی قرار گرفته است، نام پراو به معنی آب را برای آن انتخاب کردند. در این غار طولانی، در حدود ۲۶ حلقه چاه وجود دارد که عمیق‌ترین آن عمق ۴۲ متر دارد. این غار آبی جزو یکی از حادثه‌خیرترین غارها به شمار می‌رود. اما در حال حاضر از نظر ایمنی بسیار مناسب است و بسیاری از غارنوردان برای تمرین این مکان را انتخاب می‌کنند.

این غار جزو بزرگترین غارهای عمودی دینا به شمار می‌رود. همین ویژگی باعث شده است تا به آن لقب اورست غارهای دنیا را بدهند؛ بنابراین برای رفتن به پراو باید باید ابتدا مسیری را کوه‌پیمایی کنید.

آدرس غار پراو کرمانشاه: استان کرمانشاه، کوه پراو، میان کوه طاق بستان و کوه بیستون

پروا کرمانشاه

۵- غار دانیال مازندران

یکی از زیباترین غارهای ایران غار دانیال مازندران است. این غار به عنوان دومین غار بزرگ رودخانه‌ای ایران به شمار می‌رود و دارای طول ۲ کیلومتر و ارتفاع ۷۵ متر است. آب داخل این غار همانند برخی از غارهای ایران از چمشه‌های مختلف تامین می‌شود. این غار تاریک محل زندگی انواع جانوران از جمله خرچنگ، عنکبوت، موش و قورباغه است. دمای این غار رودخانه‌ای در تمام سال بین ۲۳ درجه سانتی‌گراد تا ۱۷ درجه سانتی‌گراد متغیر است.

اگر قصد دیدن این غار زیبا را دارید باید از جاده چالوس به تنکابن و از کنار هتل قو به سمت سلمانشهر بروید و از آنجا راهی روستایی به نام دانیال شوید. در انتهای این روستا یک پل چوبی قرار دارد. بعد از عبور از این پل چوبی وارد یک مسیر خاکی به طول دو کیلومتر می‌شوید. مسیر جاده فرعی را به سمت چپ رفته تا به آخرین ویلا برسید. بعد از عبور از رودخانه و رسیدن به دومین انشعاب، به سمت دیواره‌های سفید رنگ بروید.

در سمت شمال غربی و درست زیر این دیواره، غار زیبا و دیدنی دانیال قرار گرفته است. البته پیشنهاد می‌کنیم که به صورت گروهی از این غار دیدن کنید.

آدرس غار دانیال مازندران: مازندران، سلمانشهر، روستای دانیال

این مطلب را هم بخوانید
راهنما سفر به جلفا و معرفی جاذبه های گردشگری آن

۶- غار قوری قلعه کرمانشاه

یکی از غارهای ایران غار قوری قلعه کرمانشاه است که به عنوان یکی از مشهورترین غارهای ایران به شمار می‌رود. قدمت این غار زیبا و تاریخی به ۶۵ میلیون سال پیش برمی‌گردد. یکی از ویژگی‌های منحصر به فرد غار قوری قلعه، وسعت بالای آن است. این غار با طول ۱۲ کیلومتر و عمق سه هزار متری به عنوان اولین غار آبی قاره کهن به شمار می‌رود.

یکی از جاذبه‌های دیدنی این غار وجود چهار آبشار در آن است. ارتفاع این آبشارها به ۱۰ تا ۱۲ متر می‌رسد و در عمق ۳۰۰۰ متری یک چشم‌انداز بی‌نظیر را برای گردشگران به ارمغان می‌آورد. این غار زیبا و دیدنی در یک طبیعت زیبا با چشم‌انداز جنگلی در میان دره‌ای تماشایی قرار گرفته است و به دلیل منظره‌ای منحصر به فرد در میان گردشگران از شهرت بالایی برخوردار است.

اگر قصد دیدن از این غار تاریخی و آبی به عنوان یکی از غارهای ایران را دارید باید در مسیر کرمانشاه به پاوه قرار بگیرید تا به شهر روانسر برسید. در ادامه این مسیر روستای قوری قلعه قرار دارد که غار در سمت راست جاده است.

تمامی مسیر دسترسی به غار قوری قلعه آسفالت است؛ بنابراین هیچ‌گونه سختی در طول مسیر احساس نخواهید کرد. دما و رطوبت در غار قوری قلعه کرمانشاه در تمامی فصل سال بسیار متعادل است. این موضوع باعث محبوبیت این غار شده است.

آدرس غار قوری قلعه کرمانشاه: ۸۷ کیلومتری کرمانشاه، ۲۵ کیلومتری شهرستان روانسر

مطالعه بیشتر: غار قوری قلعه کرمانشاه را بشناسید

۷- غار چال نخجیر مرکزی

غار چال نخجیر تا مدت‌ها به عنوان عروس غارهای خاورمیانه شناخته می‌شد. قدمت این غار به دوره سوم زمین‌شناسی یعنی ۷۰ میلیون سال پیش برمی‌گردد. شاید برای شما هم جالب باشد که بدانید کشف این غار در اثر وقوع یک انفجار در دهانه آن بوده است. بیشتر قسمت‌های این غار به صورت سه طبقه و از رسوبات آهکی تشکیل شده است و به عنوان یکی از غارهای آهکی در میان غارهای ایران شناخته می‌شود.

به گفته محققان عمق غار چال نخجیر به ۱۴ کیلومتر می‌رسد. اما تنها ۴ کیلومتر آن توسط غارنوردان و محلی‌های منطقه کشف شده است. همچنین تنها ۱۲۰۰ متر از آن برای بازدید علاقه‌مندان ایمن‌سازی و نورپردازی شده است.

غار چال نخجیر مرکزی به عنوان یک غار زنده شناخته می‌شود. بدین معنا که اگر قسمتی از این غار دچار تخریب و یا ترک شود، بعد از سال‌ها دوباره خودش را ترمیم می‌کند. از جمله دیدنی‌های منحصر به فرد این غار می‌توان به اسفنج‌های بلورین، کلیست‌ و باغ‌های مرجانی، تالارهای مختلف مانند چهلستون، منشورها، حوضچه‌های گوناگون و غیره اشاره کرد.

اگر قصد دیدن از این غار زیبا را دارید باید در مسیر شهر دلیجان به نراق قرار بگیرید. بعد از پیمودن ۱۰ کیلومتر به دهانه ورودی این غار خواهید رسید.

آدرس غار چال نخجیر مرکزی: استان مرکزی، ۱۱ کیلومتری شمال شرق دلیجان، حد فاصل نراق – دلیجان، دامنه کوه تخت

۸- غار دنگزلو اصفهان

از جمله غارهای ایران می‌توان به غار زیبای دنگزلو اصفهان اشاره کرد. تالارهای بزرگ با ارتفاع ۱۰ متر، تالاب با عمق هفت متر، حوضچه‌های آبی و غیره از جمله جاذبه‌های دیدنی این غار است. به گفته بسیاری از گردشگران زیبایی این غار مانند غار علیصدر همدان است. آب این غار آبی از یکی از سرشاخه‌های رودخانه ماربر تامین می‌شود. در نتیجه برای دیدن از این غار باید حتما از قایق استفاده کنید.

مسیر دسترسی به این غار زیبای اصفهان از شهر سمیرم به پادنا است. در روستای دنگزلو در بین باغ‌های زیبای سیب و در حاشیه رودخانه، دهانه غار وجود دارد.

آدرس غار دنگزلو اصفهان: اصفهان، سمیرم، بخش پادنا، ضلع شمال شرقی کوه دنا، روستای دنگزلو

دنگزلو اصفهان

۹- غار جوجار کرمانشاه

از جمله عمیق ترین غارهای ایران غار جوجار کرمانشاه است. آب این غار از چندین چشمه و سفره آب زیرزمینی بزرگ تامین می‌شود. قرارگیری این غار در میان یک منطقه زیبا و چشم‌نواز با چشمه‌سارهای گوارا و دائمی، به یک محلی مناسب برای تفریح کوهنوردان تبدیل شده است. این غار از جمله غارهای ایرانی است که به صورت عمودی با یک دهانه با شیب ملایم و پلکانی در دسترس عموم قرار گرفته است.

برای رفتن به این غار نیاز به طناب و تجهیزات کافی دارید. چرا که برخی از قسمت‌های این غار به صورت یخی است و عبور و مرور را مشکل کرده است. به طوری که هنوز ایرانیان و غارنوردان خارجی نتوانسته‌اند انتهای این غار را ببینند.

آدرس غار جوجار کرمانشاه:  استان کرمانشاه، ارتفاع ۲۹۰۰ متری فلات پرو در شمال منطقه چالابه

۱۰- غار قیژلان کرمانشاه

دومین غار عمیق ایران در استان کرمانشاه قرار دارد. اما این غار به دلیل گذرگاه‌های تنگ باعث شده است تا دسترسی به آن کمی مشکل باشد. بنابراین برای دسترسی به این غار باید حرفه‌ای بوده و تجهیزات کافی به همراه داشته باشید.

۱۱- غار کرفتو کردستان

اگر به دنبال یک غار اسرارآمیز و شگفت‌انگیز می‌گردید، غار کرفتو کردستان را به شما پیشنهاد می‌دهیم. این غار تاریخی و باستانی در یک دره‌ای عمیق و زیبا در رشته کوه آهکی قرار گرفته است. در اطراف این غار حفره‌های متعدد و دخمه‌های مخوفی قرار دارد. یکی از ویژگی‌های مثبت این غار دمای گرم آن در زمستان و کوران باد در تابستان است.

این غار آهکی و باستانی جزو یکی از غارهای ایران است که قدمت آن به دوران مزوزوئیک می‌رسد. این غار در گذشته محل زندگی انسان‌ها و جانورانی مانند پرستو، کبوتر چاهی و خفاش بوده است. یکی از آثار ارزشمند این غار وجود کتیبه‌های ارزشمند با خط یونانی است. برخی از محققان این غار را به یکی از خدایان یونان باستان به نام هرکول نسبت می‌دهند.

داخل برخی از قسمت‌های این غار آب وجود دارد؛ بنابراین برای دیدن از آن باید حتما از قایق استفاده کنید. این غار با معماری صخره‌ای و دست کند خود، ۷۵۰ متر طول دارد و ارتفاع برخی از قسمت‌های آن به ۱۲ متر می‌رسد. برای دسترسی به دهانه ورودی باید به ارتفاع ۲۰ تا ۲۵ متری دامنه کوه بروید. البته در حال حاضر با وجود ۱۸۰ پله به راحتی می‌توانید به این دهانه دسترسی داشته باشید.

آدرس غار کرفتو کردستان: استان کردستان، ۶۷ کیلومتری شمال غرب شهر دیواندره، ۷۰ کیلومتری شرق سقز

۱۲- غار دوسر یزد

یکی از هیجان‌انگیزترین غارهای ایران غار دوسر یا پشوم یزد است. این غار فرسایشی با شکل گنبدی شکل خود، از یک تالار بزرگ زیرزمینی تشکیل شده است. این تالار زیرزمینی با طول ۸۱ هزار و ۵۰۰ متر خود به عنوان چهارمین تالار بزرگ غاری در جهان شهرت دارد. یکی از ویژگی‌های عجیب این غار، عدم وجود حتی یک ستون در آن است.

ابتدای دهانه ورودی این غار یک چاه با عمق ۱۹ متر و شیب ۷۰ درجه قرار دارد. بعد از پیمودن چند کیلومتر از این مسیر به یک چاه دیگری با عمق ۸۰ متر خواهید رسید. بعد از طی این مسیر با تالار غار دوسر روبرو خواهید شد. توجه به این نکته ضروری است که برای رفتن به این غار حتما تجهیزات حرفه‌ای و ضروری غارنوردی به همراه داشته باشید.

آدرس غار دوسر یزد: استان یزد، مهریز

۱۳- غار سهولان آذربایجان غربی

بسیاری از مسافران، ارومیه را به دلیل دیدن غار سهولان به عنوان مقصد سفر خود انتخاب می‌کنند. غار سهولان از جمله غارهای ایران است که قدمت آن به دوران دوم زمین‌شناسی برمی‌گردد و از آن به عنوان دومین غار آبی یاد می‌شود. تماشای قندیل‌های زیبا، قایق‌سواری در دریاچه‌ها و حوضچه‌ها، دیدن اشکال مختلف آهکی، صدای سحرآمیز غار و غیره از جمله ویژگی‌هایی است که شما را قطعا شگفت‌زده خواهد کرد.

مساحت غار سهولان نزدیک به دو هکتار است و تنهای ۳۰۰ متر آن کشف شده است. در نزدیکی این غار منطقه‌ای به نام جاذبه معکوس قرار دارد. اگرچه این جاده به صورت سرازیری است، اما کشش کوه‌های اطراف باعث می‌شود تا از سرعت و شتاب ماشین شما کاسته شود.

آدرس غار سهولان: استان آذربایجان غربی، مهاباد

۱۴- غار یخ مراد البرز

اکثر غارها از ستون‌های آهکی در سقف و یا کف تشکیل شده است. اما غار یخ مراد همان‌طور که از نام آن مشخص است، از قندیل‌های زیبای یخی تشکیل شده است که در اثر انعکاس نور، زیبایی خاصی به این غار بخشیده است. آبشار یخ‌زده، برکه و سه تالار قسمت‌های مختلف این غار یخی را تشکیل می‌دهند. این غار یخی جزو معدود غارهای ایران است که از چهار طبقه با ارتفاع ۳۰ متر تشکیل شده است.

آدرس غار یخ مراد البرز:  استان البرز، چهار کیلومتری جنوب گچسر

یخ مراد

۱۵- غار دربند سنگسر سمنان

اگر گذرتان به استان سمنان افتاد، حتما از غار آهکی دربند سنگسر دیدن کنید. این غار که جزو یکی از معروف‌ ترین غارهای ایران به شمار می‌رود، با نام غار مهدیشهر نیز شناخته می‌شود. این غار در شیب تند کوه آهکی لهرد قرار گرفته است. قدمت غار دربند به ۱۴۰ میلیون سال پیش می‌رسد و جزو یکی از بزرگترین غارهای آهکی ایران است.

ستون‌های استلاگتیت و استلاگمیت و دیواره‌های آهکی این غار جزو جاذبه‌های طبیعی این غار به شمار می‌رود.

۱۶- غار اسپهبد خورشید مازندران

این غار جزو یکی از غارهای دست‌کند به شمار می‌رود که در زمان حمله اعراب به ایران توسط محلی‌های این منطقه ساخته شده است. این غار زیبا و دیدنی بر روی کوه لاکمر قرار گرفته است و با دهانه ۹۰ متری خود، به عنوان یکی از بزرگ‌ترین طاق‌های طبیعی دنیا به شمار می‌رود.

یکی از ویژگی‌های حیرت‌انگیز این غار پرتگاه ترسناکی است که در مقابل این غار قرار گرفته است. همین ویژگی باعث شده است تا دسترسی به این غار را کمی مشکل کند.

آدرس غار اسپهبد خورشید مازندران:  استان مازندران، ۱۹ کیلومتری جنوب پل سفید، سوادکوه، خطیر کوه

۱۷- غار رودافشان تهران

تهران بزرگ همواره مقصد بسیاری از گردشگران داخلی و خارجی کشور ایران است. اماکن فرهنگی و تفریحی بسیاری را در خود جای داده که غار رود افشان از جمله این اماکن دیدنی محسوب می‌شود. تنها دو ساعت با تهران، ۵۰ کیلومتر با دماوند و۶۰ کیلومتر تا فیروزکوه فاصله دارد. در شهرستان دماوند و روستای رود افشان واقع شده که از بزرگ ترین غار های ایران به شمار می‌رود.

دهانه غار حدود۲۰ مترارتفاع  و ۲۴ متری  طول دارد که جزو یکی از بزرگ‌ترین دهانه غار کشور ایران را پس از غار ایوب کرمان و اسپهبد خورشید مازندران را به خود اختصاص داده است. برای رسیدن به دهانه غار حدودا ۲۰ دقیقه‌ای کوهنوردی دارد.

بسیاری از مسیر های داخل این غار را قندیل بسته و کاملا مسدود شده اند. با پیش روی در مسیر داخلی کم کم سر و کله خفاش های آویزان پیدا می‌شود.بیشتر گردشگران مشتاق دیدار زندگی این گونه جانوران از نزدیک هستند. ماجراجویی در غار رود افشان نیازمند وسایل غارنوردی بوده اما اگر قصد پیشروی بیشتر ندارید همان تجهیزات روشنایی برای بازدید از بخش اولیه غار کفایت می‌کند.

طبق تحقیقات صورت گرفته توسط محققان و باستان شناسان. تاریخچه این غار آهکی به دوره سوم زمین شناسی ( پالئوژن) یا دوره‌ای پس از آن (کرتاسه) باز می‌گردد. رسوبات و قندیل بخشی از شگفتی غار هستند که طی میلیون ها سال شکل گرفته‌اند. بیشتر آنها جلوه‌های مختلفی به خود گرفته که سوژه های خوبی برای عکاسی هستند.

مسیری که گردشگران برای بازدید از شگفتی های این غار می پیمایند حدود ۸۰۰ متر است . برای  نخستین بار نام این جاذبه، سال ۱۳۸۴ در آثار ملی ایران به ثبت رسید. در اطراف غار به خاطر نبود امکانات تفریحی، اگر قصد اقامت دارید می‌توانید وسایل مورد نیاز را با خود به همراه داشته باشید.

البته مهم‌ترین بخش هر سفری رعایت نکات ایمنی در اولویت است. در سفر به درون غار به هیچ وجه تنهایی مراجعه نکنید و سعی کنید تا جای ممکن وسایل ایمنی مخصوصا کلاه ایمنی را به همراه داشته باشید.

۱۸- غار آویشو گیلان

استان گیلان یکی از مقاصد محبوب گردشگری ایران است که سالانه بازدید کنندگان بسیاری را به طرف خود جذب می‌کند.بیشتر جاذبه‌های گردشگری گیلان بدون شک از سرسبزی و آب و هوای خوب این منطقه برخوردار هستند. غارهای ایران ویژگی های مختلفی دارند از جمله غار آویشو گیلان که در مکانی سرسبز و خوش آب و هوا قرار گرفته است. تا کنون بیش از ۲۰۰۰ متراز عمق غار کشف شده وطبق تحقیق باستان شناسان قدمتی حدود ۷۵میلیون سال دارد.

 شهرستان زیبای ماسال به دو بخش شاندرمن و مرکزی تقسیم می‌شود. غار آویشو در جنوب غربی شاندرمن با فاصله ۴۰ کیلومتری در روستایی با همین نام(آویشو) قرار دارد.

غارهای کوچک و بزرگ بسیاری در ماسال وجود دارند که هر کدام از ویژگی های خاص خود برخوردار هستند. آویشو با توجه به خصوصیاتی که دارد همچنان یکی از جاذبه های پربازدید این شهرستان بوده که به دست افراد بومی همان محله کشف شد .

ارتفاع دهانه غار ۱۹ متر عرض  ۱۴ متر، طول ۷۴۰ مت و عمق آن ۱۵۰ متر است. قندیل های آویزان شده کوچ و بزرگ در واقع همان رسوباتی هستند که طی سال ها شکل گرفته‌اند در عین حال محکم هستند اما نمای ترسناکی را برای بینندگان به وجود می‌آورند. جانداران موجود در غار شامل حلزون، خفاش و پشه هستند.

در زبان تالشی آویشو به معنای فرو رفتن آب است. در مسیر غار به خوبی شاهد آب زلال چشمه های اطراف مسیر خواهید بود. داخل غار هفت چشمه وجود دارد که سبب قندیل بستن رسوبات آهکی شده اند. شاید بتوان گفت دلیل تمایز آویشو نسبت به دیگر غار های ماسال همین باشد. این غار در سال ۱۳۸۹ با شماره ۹۰ به ثبت ملی رسید.

امیدواریم برای داشتن یک غارنوردی هیجان انگیز تمام نکات و اصول ایمنی را رعایت کنید. بهتر از قبل از هر کاری وسایل ایمنی را تهیه کرده و بعد راهی سفر شوید.

۱۹- غار سنگ شکنان فارس

این غار یکی از جاذبه های مشهور جهانی است که هر ساله گردشگران خارجی و داخلی بسیاری برای بازدید به شهر جهرم، استان فارس مراجعه می‌کنند. غار در ابتدای دره‌ای به نام قلات بر روی کوهی با سنگ های آهکی و در سه کیلومتری شهر جهرم قرار دارد.

غار سنگ شکنان یا سنگ اشکن از جمله محدود بزرگ‌ترین غارهای مصنوعی جهان بوده که به صورت حیرت انگیزی و در طی سالیان زیاد با استفاده از ابزار سنتی سنگ شکنان به وجود آمده است. این غار دست ساز، وسعت بسیاری دارد و جزو بزرگ‌ترین غارهای ایران محسوب می‌شود.

ابزار به کار رفته در شکستن سنگ ها شامل چکش، اره های دو سر، اهرم، تیشه، دریل های کوچک دستی، پتک، کِنر، خط کش و گونیا بودند. با گذشت زمان و روی کار آمدن موزاییک و سرامیک ، امروزه کمتر از سنگ های آهکی استفاده می‌شود اما به یاد داشته باشیم که وجود همین سنگها در تزئینات بناهای تاریخی سبب خلق پدیده های بی نظیری شده است.

بیشتر از صد ستون سنگی در ابعاد مختلف پایه و استوار غار سنگ شکنان فارس هستند. وسعت زمین حدود ۴ هکتار با ۳۵۰ متر طول ، ۱۵۰ متر عرض و ۴ متر ارتفاع است.

بدنه غار از خاک آهک‌هایی به رنگ شیری به ضخامت ۴ متر پوشیده شده و سقف آن به قطر ۵ متراز جنس دولومیت است.  سنگ‌های تراشیده شده، به خاطر نرم بودن و شکل پذیری برای تزئینات در ساخت مسجد عتیق، حرم شاهچراغ، باغ ارم و… استفاده شده است.

امروزه با وجود ماشین آلات الکترونیکی، سنگ شکنان دستی کاربردی ندارند. اما در گذشته بیشتر مردم از این شغل درآمد کسب می‌کردند. مدارک دقیقی برای اثبات زمان ساخت غار موجود نیست اما سازه هایی که در دوران صفوی ساخته شده اند بیشتر از این سنگ ها برای تزیینات استفاده کرده که تخمین می‌زنند ساخت غار نیز مربوط به همان زمان باشد.

داخل غار زمستان های گرم و تابستان ها سردی دارد و این یکی از ویژگی های خوب آن به شمار می‌رود. برای رفتن به داخل تالارها به دلیل تاریک بودن از شمع استفاده می‌کنند.از ساعت ۹ صبح تا ۸ شب بازدید برای همه باز بوده و هیچ هزینه ورودی گرفته نخواهد شد.

مطالعه بیشتر: آیا طولانی ترین غارهای نمکی را دیده اید؟

این مطلب را هم بخوانید
شهرهای توریستی ایران را بشناسید!

۲۰- غار خفاش ایلام

بسیاری از غار های موجود در جهان همواره محلی امن برای  زندگی پرندگانی بدون پر همچون خفاش بوده که امروزه نیز بسیاری از این غار ها را در اقصی نقاط جهان مشاهده خواهیم کرد. غار خفاش ایلام در آثار فرهنگی این استان به ثبت رسیده و یکی از غارهای ایران برای زندگی خفاشان است. بد نیست کمی بیشتر در مورد این جانداران شگفت‌انگیز بدانیم. این گونه اغلب سرعت بیشتری از دیگر پرندگان دارند، تخم گذار نیستند و جزو گونه های پستانداران قرار می‌گیرند که به بچه هایشان شیر می‌دهند. باید اضافه کنم که خفاش اولین پستانداری بوده که قابلیت پرواز کردن دارد. در جهان گونه های مختلفی از خفاش وجود دارد که در این غار گونه هایی همچون خفاش دمدار، دم موشی و بال پهن زندگی می‌کنند.

بعد از غروب آفتاب خفاش ها گروهی از غار بیرون می‌آیند. صحنه های بسیار زیبایی را خلق می‌کنند که مناسب عکاسان حرفه‌ای است.محققان می‌توانند با مراجعه به این مکان اطلاعات بیشتری در مورد این جاندار کشف کنند.

به خاطر ویژگی های منحصر به فردی که خفاشان نسبت به دیگر پرندگان دارد به عنوان یکی از مرموز‌ترین گونه ها در جهان شناخته شده‌اند.

غار خفاش ایلام در شمال شرقی شهرستان دهلران قرار دارد. طول غار ۲۵۵متر،ارتفاع آن ۵۰ متر و عرض آن ۳۰ متر است.بهترین زمان بازدید از این جاذبه به خاطر آب و هوای خوب استان ایلام در تابستان بوده که می‌توانید شاهد پرواز خفاشان از نزدیک باشید.

۲۱- غار ایوب کرمان

این غار بر روی کوهی با نام ایوب قرار گرفته که لازمه دیدن آن رفتن به استان زیبای کرمان و شهربابک است. هر کدام از غار هایی که در این کره خاکی وجود دارند هر کدام از نظر ویژگی‌های خاص خود نسبت به دیگری متفاوت هستند، یکی رودخانه‌این درونش جاری بوده و دیگری در جنگلی سرسبز قرار گرفته، درال همین این ویژگی ها است که آنها را از یکدیگر متمایز می‌کند . غار ایوب کرمان یکی از بزرگ‌ترین غارهای ایران به شمار می‌رود. این جاذبه از لحاظ موقعیت جغرافیایی در منطقه‌ای کویری قرار دارد که بهتر است فصل پاییز و بهار را برای بازدید انتخاب کنید.

طول دهانه غار حدود ۶۰ متر و ارتفاع آن به ۸۰ متر می‌رسد. سال ۱۳۸۴ بود که در ماه بهمن غار ایوب با شماره ۱۳۹۴۵ در آثار ملی ایران به ثبت رسید.  محققان تخمین زده‌اند که زمانی محل زندگی بشر بوده و طبق آثار کشف شده آن را به دوره اشکانیان نسبت می‌دهند. باریکه ای آب از دیواره شرقی غار در حال جاری شدن است ‌که آب بسیار خنکی دارد.

هر ساله در فصل تابستان یا بهار بسیاری از مردم شهر هایی نظیر یزد، سیرجان، رفسنجان و… هم برای زیارت هم تفریح از این غار دیدن می‌کنند. بسیاری از آنها غار ایوب کرمان مکانی مقدس می‌دانند و گفته شان آنجا محل زندگی حضرت ایوب بوده و ردپایش داخل این غار ماندگار است.

این غار به خاطر موقعیت قرارگیری‌اش مکان مناسبی برای کوهنوردان محسوب می‌شود. توصیه می‌شود اگر حتما قصد بازدید از این جاذبه را دارید حتما کفش مناسب کوهنوردی را با خود به همراه ببرید.

سخن نهایی

در این مقاله از سپنجا در رابطه با غارهای ایران صحبت کردیم. اگر شما هم تجربه رفتن به یکی از این غارها را دارید، می‌توانید زیر همین پست تجربیات خودتان را با کاربران سپنجا در میان بگذارید.

آیا این مطلب برای شما مفید بود ؟ برای امتیاز به مطلب روی ستاره ها بزنید.
[Total: 2 میانگین: 1.5]

تینا خراسانی

روزامو با نوشتن سپری میکنم ، مارکتینگ رو دوست دارم و خودم رو مارکتر نمیدونم، به قول یه بنده خدایی، من مارکتر نیستم ولی مارکتینگ رو دوست دارم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا