دانستنی های سفر

انواع آش های ایرانی خوشمزه که باید آن ها را بشناسید (+عکس)

آش به عنوان یکی از مقوی ترین و سالم ترین غذاهای ایرانی شناخته می‌شود. انواع آش ایرانی بسیار متنوع و لذیذ هستند،که ممکن است در نقاط مختلف کشور به شیوه های متفاوتی تهیه شوند، اما اصولا از طرز تهیه اصلی خود فاصله چندانی نگرفته و اصالت خود را حفظ کرده اند. در مسافرت به برخی از نقاط کشور نباید به سادگی از کنار دیگ های بزرگ  رد شد و چنین تجربه های دل انگیزی را از دست داد.

کمتر کسی را می‌توان پیدا کرد که به انواع آش ایرانی علاقه نداشته باشد. این آش ها می‌توانند به یکی از برترین تجربه های شما در مسافرت به نقاط مختلف ایران مبدل شوند.

در این مقاله تصمیم گرفته ایم با معرفی خوشمزه ترین و بهترین آش ایرانی، شما را به کسب تجربه های مختلف در نقاط مختلف ایران دعوت کنیم. پیشنهاد می‌دهیم سپنجا را با ادامه این مقاله همراهی کنید.

۱-آش رشته، یکی از خوشمزه ترین آش ها

آش-رشته،-یکی-از-خوشمزه-ترین-آش-ها

معروف ترین و محبوب ترین آش ایرانی! از قدیم الایام تا حال حاضر از این غذا به عنوان یکی از پرطرفدارترین آش ایرانی نام برده می‌شود.

 در عین سادگی طعم فوق العاده ای دارد و در روزهای سرد زمستان می‌تواند یک روح گرم و دل انگیز در وجود شما بدهد. در برخی از نقاط کشور آن را به همراه گوشت قرمز درست می‌کنند، با این حال شکل سنتی و ساده آن که بدون گوشت تهیه می‌شود محبوبیت بسیار زیادی دارد و اصولا به همین صورت نیز برای فروش آماده می‌شود.

در سواحل دریای خزر همواره عطر این غذا محلی که توسط کدبانوهای شمالی تهیه می‌شود به مشام می‌رسد. این غذا به صورت سنتی و در فضای آشپزخانه زنان شمالی پخته می‌شود و با اینکه قیمت بسیار کمی دارند، اما طعمی ماورایی داشته و خاطره ای بی نظیر در مسافرت به شمال کشور خواهند بود.

در مسافرت به شمال کشور می‌توانید بارها و بارها صبحانه خود را لب سواحل دریای خزر و با طعم آش رشته های محلی صرف کنید.

۲-آش سبزی یک آش شیرازی خوشمزه

آیا تا بحال این غذا را امتحان کرده اید؟ یک بار امتحان آن کافی است تا بارها و بارها شما را به سمت این شهر خاطره انگیز بکشاند.

طرز تهیه آن قدری دشوار است و اصولا بسیاری از افراد نمی‌توانند به راحتی اقدام به تهیه این غذا در منزل نمایند به همین علت لازم است به یک آشپزخانه معروف و محبوب مراجعه کرده و یک کاسه از این غذای شگفت انگیز را امتحان کنید.

در هم آمیختن طعم گوشت های ریش ریش شده به همراه حبوبات و برنج ایرانی باعث می‌شود این غذا بسیار غلیظ و کش دار شود.

سبزی های معطر و تازه ای که برای تهیه آش سبزی شیراز استفاده می‌کنند باعث می‌شود ده ها قدم مانده به یک آشپزخانه، عطر آش سبزی را به خوبی استشمام نموده و غرق در رایحه دل نشین این غذا شوید.

این مطلب را هم بخوانید
چگونه به سلامتی خود در سفر اهمیت بدهیم؟

۳-آش شله قلمکار،آش ایرانی

آش-شله-قلمکار

این غذا به علت محبوبیت بسیار بالایی که دارد در اغلب شهرها تهیه می‌شود، با این حال در پایتخت و شهرهای شمالی می‌توانید این غذا را با کیفیت بسیار بالا تهیه نمایید.

از آنجا که در تهیه این غذا از گوشت به میزان فراوان استفاده می‌شود در زمره غذا های گران قیمت قرار دارد. تهیه این غذا به حوصله بسیار زیادی نیاز دارد، اما بعد از خوردن یک مقدار محدود از این غذا گرم و غلیظ تا ساعت های متوالی احساس گرسنگی نخواهید کرد.

برخلاف سایر غذا ها که حبوباتی از قبیل عدس، نخود و لوبیا، پایه اصلی مواد را تشکیل می‌دهند در تهیه آش شله قلمکار، گندم پایه مواد را تشکیل می دهد و می‌توان استفاده از گندم را مهم ترین علت سیرکنندگی آش شله قلمکار دانست. این غذا را نیز در روزهای سرد و با پیاز داغ فراوان میل کنید تا از طعم بی نظیر آن لذت ببرید.

۴-آش ترخینه،  یک آش ایرانی

آش-ترخینه

آش ترخینه که در زبان عامیانه به ترخینه معروف است، به صورت گسترده تهیه نمی‌شود، چرا که بسیاری از افراد تمایلی به امتحان طعم این غذا که در بخش هایی از غرب کشور تهیه می‌شود ندارند، اما بهتر است بدانید که مردم کُرد و از این غذا به عنوان یک واکسیناسیون کامل جهت مراقبت از خود در برابر سرما استفاده می‌کنند. این غذا در برخی دیگر از شهرهای ایران همانند لرستان تهیه می‌شود، اما طرز تهیه اصولی و واقعی آن به کردستان و کرمانشاه باز می‌گردد.

در برخی از ایام سال و در برخی از مناسبت ها این غذا توسط زنان کُرد تهیه شده و بفروش می‌رسد. طاقبستان یکی از نقاطی است که به عنوان محل فروش آش ترخینه در کرمانشاه شناخته می‌شود.

یک کاسه کوچک ترخینه را در یک روز سرد زمستانی امتحان کنید تا به خوبی متوجه افزایش دمای بدن خود باشید. دقت کنید که مصرف این غذا به همراه نان ممکن است منجر به دل درد شود، بنابراین بهتر است آن را با معده خالی و بدون نان میل کنید.

۵-آش ماست، غذایی خوشمزه برای زمستان

بسیاری از ما تصور می‌کنیم آش ها صرفا برای فصل زمستان تهیه می‌شوند اما برخی از آن هاطبع خنکی داشته و می‌توانید برای فصل تابستان آن ها را تهیه کنید.

آش ماست یکی از معدود غذاهایی است که با طبع سرد و ملایم خود می‌تواند دمای بدن شما را کاهش داده و از گرمازدگی جلوگیری کند.

علاوه بر این می‌تواند در روزهای بلند تابستان برای مدت زمان بیشتری شما را سیر نگه داشته و انرژی بدن را برای ساعات طولانی حفظ کند.

برای طرز تهیه این غذا از برنج، لپه و در صورت تمایل، از گوشت قرمز به همراه ماست استفاده می‌شود. این غذا در شهرهای شمالی نیز تهیه می شود، اما بخش هایی از جنوب کشور همچون استان خوزستان، بوشهر و استان فارس به عنوان بهترین شهرهای ممکن برای تهیه آش ماست شناخته می‌شوند.

۶-آش دوغ،غذایی |آش ایرانی

اصالت آن  به استان اردبیل بازمی‌گردد. این غذا بر خلاف آش ماست باید به صورت گرم و حتی در صورت امکان به صورت کاملا داغ سرو شود.

این غذا در بسیاری از شهرهای شمالی کشور تهیه می‌گردد و در برخی از آشپزخانه های تجاری نیز به عنوان یک غذا یا پیش غذای مناسب فروخته می شود.

این مطلب را هم بخوانید
بهترین زمان سفر به کیش چه وقت است؟

این غذا از ترکیب بلغور گندم، برنج، نخود، سبزی آش و دوغ به دست می‌آید و با پیاز داغ فراوان تهیه می‌شود. پیاز داغ در تمام آش ایرانی جایگاه ویژه ای دارد، اما این نکته در خصوص این غذا به شدت حائز اهمیت است و عدم توجه به این امر باعث می‌شود یک غذای بی مزه را میل کنید. در صورتی که برای خرید این غذا رفتید حتما تاکید کنید پیاز داغ زیادی روی آن بریزند.

۷-آش ترش، یک آش کردتبار در ایران(آش ایرانی)

آش-ترش

یک آش دیگر از تبار کُردهای ایران! طعم ترش این غذا باعث شده است از سایر آش  ایرانی متفاوت و متمایز باشد. در تهیه این غذا از نخود، لوبیا، چغندر و میوه های ترش مزه ای همچون مویز یا پره های خشک شده میوه های ترش استفاده می‌شود.

وجود چغندر در این غذا باعث می‌شود طعم ترش غذا به سمت ملس بودن متمایل شود، با این حال میزان چغندر نباید به گونه ای باشد که ترش بودن طعم این غذا را از بین ببرد.

این غذا امروزه صرفا در خانه کردها تهیه می‍‌‌‌‌‌شود و دیگر جنبه تجاری ندارد، با این حال ممکن است در مناسبت های خاصی موفق به چشیدن طعم این آش ترش و ملس شوید.

کردها از این غذا برای ماه رمضان و به دست آوردن قوای بدن در وعده افطار استفاده می‌کنند. این غذا در رفع چربی های مضر بدن تاثیر گذار است و قند خون را به صورت طبیعی تنظیم می‌کند.

۸-آش شله، آش خراسانی خوشمزه

این غذا به استان خراسان تعلق دارد و ممکن است بتوانید در مسافرت به این استان شانس امتحان کردن طعم خوشمزه این غذا را به دست بیاورید.

ظاهر آن در نهایت به شله زرد و یا بهتر بگوییم به حلیم شباهت بیشتری دارد، با این حال در زمره انواع آش ایرانی قرار گرفته و در برخی از نقاط استان خراسان با عنوان آش شله فروخته می شود.

در تهیه آن از انواع حبوبات، غلاتی همانند برنج و گندم و همچنین از گوشت گوساله یا بره استفاده می شود. در نهایت تمامی مواد با استفاده از یک گوشت کوب کاملا له شده و سپس میکس می شوند. این غذا نیز در نهایت با پیاز داغ تزیین شده و در روزهای سرد سال سرو می گردد.

۹-آش شولی، آش ویژه یزدی

این غذا ویژه استان یزد است و در شهرستان های اطراف یزد طرفداران بسیار زیادی دارد. پایه اصلی این آش را عدس تشکیل می دهد و در کنار آن از سبزی ، سرکه و چغندر نیز استفاده می شود.

طرز تهیه این غذا بسیار ساده است و حتی شما نیز می توانید آن را به راحتی در منزل تهیه کنید، با این حال پیشنهاد می کنیم یک مسافرت به استان یزد داشته و ضمن بازدید از نقاط گردشگری و بخصوص جاذبه های تاریخی از این استان، این غذای اصیل و خوشمزه را نیز امتحان کنید.

نظر شما در این رابطه چیست؟ نظرات خود را در این زمینه با ما به اشتراک بگذارید.

آیا این مطلب برای شما مفید بود ؟ برای امتیاز به مطلب روی ستاره ها بزنید.
[Total: میانگین: ]

سپیده

سپنجا، جایی برای رسیدن به آرامش، مجله گردشگری سپنجا رو دنبال کنین تا با بهترین و بکر ترین مناطق ایران آشنا بشین تا یه روز خاص کنار شومینه توی کلبه چوبی که از سپنجا رزرو کردین به آرامش برسین، من میخام ذهن شمارو با مطالبم قلقلک بدم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا