دیدنی های گیلان

شهر ماسال گیلان کجاست؟

در این مقاله از سپنجا قصد داریم شما را به طور کامل با ماسال گیلان آشنا کنیم. به بررسی جاذبه‌های گردشگری، مسیر دسترسی به ماسال، معرفی ییلاقات ماسال و شکم‌گردی در ماسال خواهیم پرداخت. لطفا تا انتها همراه ما باشید. هدف ما در سپنجا، کمک به رقم زدن سفری خاطره انگیز برای شما است.

فهرست مطالب مخفی کردن

گیلان

گیلان را می‌توان استانی پر از جاذبه‌ها و روستاها و شهرهای مختلف دانست. استانی که مرکز آن شهر سرسبز رشت است و در اطراف آن  کوه و جنگل و دریاست. گیلان را از آن جهت سرسبز می دانند که در انتهای رشته کوه البرز و در کنار دریای خزر واقع شده و علت آن همان همنشینی کوه و دریا کنار همدیگر است. شاید بتوان گفت شهرهای گیلان یکی از بهترین و رویایی ترین شهرهای کشور عزیزمان ایران است.

شهرهایی همچون ماسال، تالش، لاهیجان، اسالم ، ماسوله و چندین شهر زیبای دیگر.گوشه گوشه از این استان پهناور عزیزمان جاذبه های فراوانی را شاهد هستیم. در این مقاله ما شهر ماسال را انتخاب کردیم و قصد داریم تا جاذبه های گردشگری این شهر سرسبز را که همچون شهرهای سوئیس زیبا هست شرح دهیم.

ماسال گیلان

ماسال شهری است که در جوار کوه‌های تالش قرار گرفته است.یکی از زیباترین و بکرترین مناطق استان گیلان به شمار می‌رود. ماسال منطقه‌ای کوهپایه‌ای با آب و هوای منحصر به فرد و طبیعی خود، حتی ساکنین آنجا را از این همه زیبایی مسحور خود کرده و انگار که این همه زیبایی برای آنها تازگی و طراوت اولیه دارد.

ماسال به دلیل واقع شدن در ارتفاعات، به آب و هوای سرد و کوهستانی گرایش دارد. این خطه دست نخورده و زیبا در ۵۰ کیلومتری رشت واقع شده است و از شمال به رضوانشهر، از شرق به فومن و صومعه سرا، از غرب و جنوب به استان اردبیل و خلخال محدود شده است.

استان گیلان به قدری زیبا و حیرت انگیز است که حتی شهر ماسال که یکی از شهرستان‌های آن است خودش به تنهایی یک مرکز بزرگ گردشگری طبیعی در کشور محسوب می‌شود. از جمله جاذبه‌های گردشگری ماسال می‌توان به آبشارهای متعدد، غارهای پهناور و مناطق کوهستانی آن اشاره کرد.

ماسال گیلان

آبشار خروشان ویوز مجاور منطقه ییلاقی النزه در شاندرمن، آبشار خون با ارتفاع بیش از ۱۵ متر، آبشار تولی نساء و آبشار رامینه با ارتفاع ۱۰ متر از مهمترین و شگفت انگیزترین آبشارهای ماسال به حساب می‌آیند. این همه زیبایی واقعا قدرت بی انتهای خداوند را در چشم بیننده تداعی می کند. ییلاقات ماسال شامل اولسبلنگاه که در میان کوه ها قرار دارد و دارای ساختمان های مسکونی زیاد با اسکلت چوبی است.

جاذبه‌های گردشگری ماسال

در این بخش ۳ جاذبه مهم گردشگری در ماسال را معرفی می‌کنیم. با ما همراه باشید. برای اقامت و اجاره ویلا در ماسال می‌توانید از تیم سپنجا کمک بگیرید.

۱- بام سبز ماسال کجاست؟

بام سبز ماسال چشم انداز بسیار زیبای این شهر است که در یک کیلومتری شهر قرار دارد و می‌توان این منطقه را از بی‌نظیرترین مناطق گردشگری کشور نام برد. در بام سبز ماسال می‌توان بخش هایی از شهرهای صومعه سرا و بندر انزلی را مشاهده کرد.

برای اطلاعات بیشتر، مقاله “بام سبز ماسال کجاست؟” را بخوانید.

بام سبز ماسال

۲- دیوار سنگی اسبه ریسه

دیوار سنگی اسبه ریسه ماسال یکی دیگر از زیبایی‌های منحصربفرد ماسال است که به عنوان یکی از صخره‌های بلند سنگ نوردی کشور به حساب می آید که حتی مسابقات بزرگ ملی، منطقه ای و حتی جهانی در آن برگزار می‌شود.

۳- غار آویشو

غار آویشو بزرگترین غار در ماسال است که بین مناطقی چون تائی بنه، انده چو و خماسون در بستر دره ای کم آب واقع شده است.

غار آویشو

مسیر دسترسی به ماسال

جهت رسیدن به ماسال باید ابتدا از راه جاده قزوین- رشت به طرف شهر رشت حرکت کنید. پیش از رسیدن به شهر رشت در حدود ۲۰ کیلو متری آن به سمت جاده فومن بروید. پس از رد شدن از فومن و صومعه سرا به روستای کلیدبر می رسید. مسیر با به سمت روستای طاهر گوراب ادامه دهید و بعد از آن به سمت ماسال بروید. برای رسیدن به ییلاقات ماسال نیز باید بعد از ورود به ماسال از بلوار بلندی عبور کنید. پس از عبور از همین بلوار، ییلاقات ماسال شروع می شود. بعد از یک ساعت رانندگی به بام سبز ماسال می رسید که دیدن آن شگفت زده تان می کند. در ادامه به معرفی ییلاقات ماسال می‌پردازیم.

معرفی ییلاقات ماسال

در این مقاله ۸ ییلاق مهم ماسال را معرفی خواهیم کرد. اگر قصد سفر به این منطقه را دارید، لطفا این بخش را تا انتها دنبال کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر مقاله “راهنمای سفر به ییلاقات ماسال” را بخوانید.

۱- ییلاق اولسبلنگاه

این ییلاق بدون شک زیباترین و جذاب ترین ییلاق ماسال است. ارتفاع این ییلاق ۱۴۹۰ متر از سطح دریا بوده و در ۲۷ کیلومتری شمال شهر ماسال واقع است. از این ییلاق می‌توان تمامی شهر ماسال و تالش را دید. ییلاق اولسبلنگاه به حدی آب و هوای خوبی دارد که حتی بومیان نیز برای گذراندن تابستان به آنجا می‌روند. معنی نام این ییلاق محل روییدن درخت ممرز است. این درخت حدود ۱۵ تا ۲۵ متر رشد می‌نماید و در جنگل‌های هیرکانی دیده می‌شود. درخت ممرز در کنار درختان راش و بلوط فقط در ارتفاع ۶۰۰ متری به بالا رشد می‌کند. برگ‌های این درخت در پاییز زرد می‌شوند و در زمستان می‌ریزند.

این ییلاق از مناطق محافظت شده به شمار رفته و در این منطقه تنها می‌توان با مصالح چوبی به ساخت و ساز پرداخت. به همین علت در این ییلاق کلبه‌های چوبی، سقف‌های حلبی رنگی و بافت قدیمی دیده می‌شود. در این ییلاق قصابی‌ها و دکه‌های کوچکی وجود دارد که می‌توان در آن گوشت تازه، نان، تخم مرغ  و انواع خوراکی‌های محلی را خریداری نمود.

ییلاق اولسبلنگاه

آبی مصرفی در خانه‌هایی ییلاقی از چشمه‌های روستا تهیه می‌شود و در تانکرهای آب ذخیره می‌گردد. همچنین برق روستا نیز از موتور برق تأمین می‌شود. در هر صورت بد نیست بدانید از ساعت ۱۲ شب به بعد موتور برق نیز خانوش می‌شود. همچنین سرویس‌های بهداشتی خانه‌های ییلاقی اولسبلنگاه در خارج از کلبه هستند و برای استفاده از سرویس لازم است مسافتی را طی نمایید.

آدرس: شهرستان ماسال،۲۷ کیلومتری غرب ماسال

لطفا راهنمای اجاره ویلا در ماسال و اولسبلنگاه را مطالعه کنید. سفر شما راحت‌تر خواهد شد.

۲- ییلاق سوچاله

این ییلاق پس از اولسبلنگاه مشهورترین ییلاق ماسال است. ییلاق سوچاله به خانه‌های رنگی دو طبقه مشهور است. در زمان غروب آفتاب این خانه‌ها منظره ای تماشایی برای عکاسی و لذت بردن به تصویر می‌کشند. ارتفاع این ییلاق ۱۸۰۰ متر از سطح دریا بوده و در ۲۵ کیلومتری جنوب ماسال واقع است. سوچاله به معنای مکانی است که در آن گیاه گلپر و خنجری رشد می‌کند.

این مطلب را هم بخوانید
تنگه ی کریان دولاب قشم، یکی از زیباترین های ایران

از تفریحات این ییلاق می‌توان تماشای مناظر بکر و رویایی در کنار مه که دره را می‌پوشاند، نام برد. دیدن این مناطق بکر و زیبا از تجاربی است که همه افراد باید حداقل یکبار آن را تجربه کنند. همچنین برای لذت بردن و قدم زدن در تکه ای از بهشت، می‌توانید در عصرگاه که سوچاله و در زیباترین زمان آن، از کلبه خارج شوید.

۳- ییلاق تلارگاه ماسال

این ییلاق دارای مناظری بی همتا از جنگل، دره، مه و ابر است که دیدن آنها شما را به حیرت می‌اندازد. البته در این ییلاق دسترسی به اینترنت وجود ندارد. اما دیدن دشت‌های سرسبز و زیبا در این ییلاق به قدری سرگرم کننده است که احتمالا می‌توانید بدون اینترنت و گوشی چند روزی را سر کنید.

ییلاق تلارگاه ماسال

۴- ییلاق ملومه بند ماسال

آب و هوای ییلاق ملوله بند بی نظیر و دلچسب بوده و مناظر این ییلاق نیز شگفت انگیز و حیرت انگیز هستند. بنابراین سفر به این ییلاق نیر خاطره ای جادویی برایتان به همراه خواهد داشت.

۵- ییلاق خندیله پشت ماسال

این ییلاق در احاطه کوه‌هایی بلندی است که آب و هوای آن را تبدیل به آب و هوای سرد کوهستانی نموده است. چشم انداز این ییلاق نیز بی‌مانند بوده و بهتر است در زمان سفر به این ییلاق حتی در گرمای تابستان، لباس گرم با خود ببرید.

ییلاق خندیله پشت ماسال

۶- ییلاق اسپی دشت ماسال

گردشگران ماسال بسیار علاقمند به ییلاق اسپی دشت ماسال هستند. در این ییلاق می‌توانید اسب‌هایی را ببینید که در طبیعت در حال دویدن هستند. همچنین به راحتی در این ییلاق اقیانوس ابر را می‌توانید مشاهده کنید.

۷- ییلاق شنبه راه

این ییلاق در کنار کوه های ماسال قرار گرفته و بیشترین کار اهالی روستا دامپروری است. در این روستا می توانید یکی از کلبه‌های چوبی اقامتگاه را رزرو کنید و از طبیعت و زیبایی های این ییلاق نهایت استفاده را ببرید.

۸- ییلاق واشیار

یکی دیگر از ییلاقات سرسبز در ماسال و در بخش شاندرمن، ییلاق واشیار است. این ییلاق آبشاری معروف و بسیار دیدنی دارد که مکانی مناسب برای گذراندن یک روز گرم تابستانی است. بهتر است در سفر به این منطقه لباس و کفش مناسب همراه خود داشته باشید.

در ماسال همچنین ییلاق‌های کوچکتری مانند شالما، نسا، خریدول، سیاهدول، گامیشیان، گنذر و لیپا نیز قرار دارند که می‌توانید با بازدید از آنها، لذت دیدن طبیعتی بکر و بی نظیر را تجربه کنید.

جاذبه‌های گردشگری ییلاقات ماسال

مسیرهای دسترسی به ییلاقات ماسال با جاده های پر پیچ و خم و زیبا یکی از لذت بخش ترین لحظه هایی است که در سفر به ماسال تجربه خواهید کرد. جاده‌های ییلاقات ماسال مانند تونلی سرسبز است که گاهی در مه غرق می‌گردد. از دیگر منظره‌های زیبایی که در مسیر ییلاقات ماسال می‌توانید مشاهده کنید، رودخانه خالکاپی است که تا نیمه مسیر در جاده با شما همراه است. در مسیر جاده همچنین دکه‌ها و آلاچین‌هایی وجود دارند که می‌توانید یک فنجان چای آتشی، یک کاشه آش و یا بلال کبابی از آنها خریداری کنید.

ماسال گیلان

دیدنی‌های ییلاقات ماسال

لذت ها و تجربه های ییلاقات ماسال همه از جنس طبیعت هستند. در این ییلاق ها می توانید صدای پرندگان، رمیدن گله های گاو و گوسفند را ببینید و بشنویید. تجربه ای از آرامش بدور از هیاهوی شهرها که مطمئنا برای هر کسی لذت بخش خواهد بود. این ییلاقات بهترین مکان برای تجربه زندگی روستایی هستند. خانه های ییلاقات چوبی بوده و امکانات شهری مانند آب لوله کشی، برق، گاز و … در آنها وجود ندارد. در این ییلاق ها همچنین نمی توانید کوچه و خیابانی ببینید بلکه باید از مسیرهای پاکوب راه را طی کنید. اگر صبح زود به این ییلاق ها سفر کنید و یا تجربه شب مانی در آنها را داشته باشید می توانید صبح منظره اقیانوس ابر را مشاهده کنید و خود را بر فراز ابرها ببینید. از دیگر تفریحات و لذت های سفر به ییلاقات ماسال می توان عکاسی، طبیعت گردی، کوهنوری و اسب سواری را نام برد.

شکم‌گردی و رستوران‌های ییلاقات ماسال

بعد از قرار گرفتن در مسیر جاده‌های سر سبز ییلاقات ماسال تنها می‌توانید برخی از هتل رستوران‌ها و دکه‌های کوچک را مشاهده کنید. همچنین می‌توانید آش، چای و بلال کبابی از این دکه‌ها خریداری کنید. یک رستوران خوب در مسیر ییلاقات رستوران فردین معصومی است که در ییلاق اوسبلنگاه قرار گرفته است. این رستوران دارای چشم اندازی بی نظیر بوده و طعم غذای آن نیز دلچسب است. در سفر به ییلاقات ماسال می‌توانید وسایل آشپزی را مهیا کنید و خودتان در طبیعت غذا تهیه کنید زیرا رستورانهای زیادی در این ییلاقات وجود ندارد.

البته می‌توانید پیش از راهی شدن به سمت ییلاقات ماسال در شهر ماسال و در رستوران‌های مشهور آن مانند خزر، هارشید و گیلان فود وعده غذایی خود را سرو کنید.

رستوران های ییلاقات ماسال

اقامتگاه‌های ییلاقات ماسال

در ییلاقات ماسال برای اقامت گزینه‌های متنوعی پیش روی شماست. می‌توانید کمپ بزنید یا کلبه‌های چوبی را اجاره کنید. یا اینکه به اقامتگاه‌های بومگردی، هتل و مهمانسراها بروید. بعضی از این اقامتگاه‌ها پارکینگ و آلاچیق داشته و برخی نیز مانند خانه‌های روستایی امکانات خاصی ندارند و بهتر است لوازم ضروری را با خود به همراه داشته باشید.

در ضمن اگر می‌خواهید در ییلاقات کمپ بزنید دقت داشته باشید هوای شبها در این مناطق بسیار سرد است. بنابراین بهتر است حتی در فصل تابستان، لباس گرم و دیگر تجهیزات لازم را به همراه داشته باشید.

اقامتگاه های ییلاقات ماسال

هتل‌های ییلاقات ماسال

ذدر این بخش ۶ هتل دیدنی در ییلاقات ماسال را معرفی خواهیم کرد. لطفا با ما همراه باشید.

۱- هتل رستوران فردین معصومی

این هتل سه ستاره در منطقه اولسبلنگاه ماسال قرار داشته و درآن اتاق‌های دوتخته، سه تخته و چهارتخته وجود دارند که می‌توانید آن‌ها را رزرو کنید. طبقات اول و دوم این هتل دارای تراس با نمای جنگل هستند. در این هتل لابی، فروشگاه فضای سبز، رستوران و کافی شاپ وجود دارد. همچنین این هتل دارای پذیرش ۲۴ ساعته است و می‌توانید در رستوران آن وعده‌های غذایی را میل کنید.

۲- اقامتگاه افرا

این اقامتگاه در ییلاقات ماسال قرار داشته و دارای اتاق‌های کوچک و یک رستوران غذای محلی است.

۳- هتل رستوران آریانا ماسال

این هتل سه ستاره در کیلومتر هشت جاده ییلاقی قرار گرفته و مساحت آن ۱۷۰۰ متر است. هتل آریانا در سال ۱۳۹۸ افتتاح شده و یکی از بهترین مکان‌های اقامتی در ییلاقات ماسال محسوب می‌شود. در این هتل ۱۸ اتاق وجود داشته و ظرفیت آن ۸۰نفر است. ویوی این هتل جنگل، کوه، رودخانه و محوطه آن است. از امکانات این هتل رستوران می توان به رستوران، پارکینگ، سیستم گرمایشی و سرمایشی، سرویس بهداشتی ایرانی و فرهنگی در اتاق، یخچال، پرسنل آموزش دیده و مجرب و همچنین دسترسی آسان به مناطق ییلاقی ماسال اشاره نمود.

۴- هتل رستوران سامان ماسال

در این هتل رستوران ۱۱ اتاق وجود داشته که ویویی از جنگل، کوه و رودخانه دارند. این هتل در سال ۱۳۹۵ به وجود آمده و در سال ۱۳۹۸ بازسازی شده است. از جمله مزایای اقامت در این هتل می توان به پرسنل آموزش دیده و مجرب، رستوران، پارکینگ، سیستم گرمایش و سرمایش، یخچال، تلویزیون و سرویس بهداشتی فرنگی و ایرانی در اتاق اشاره نمود.

۵- هتل رویال ماسال

در سال ۱۳۹۷ هتل رویال ماسال در دو طبقه و در مساحت ۴۰۰۰ متر مربع افتتاح گردید. این هتل ۱۴ اتاق داشته که ویوی رودخانه، جنگل و کوهستان دارند. اقامت در این هتل به معنای دسترسی آسان به ییلاقات ماسال است.

۶- هتل رستوران رامینه

قبل از رسیدن به منطقه اسب رسیه در جاده ییلاقات ماسال می توانید هتل رستوران رامینه را ببینید. این هتل رستوران نمایی جذاب از طبیعت دارد که باعث می‌شود مسافران از اقامت در این هتل نهایت لذت را ببرند.

این مطلب را هم بخوانید
کلبه هور کیش از دیدنی های زیبای جزیره (+تصاویر)

بهترین فصل سفر به ییلاقات ماسال

آب و هوای ییلاقات ماسال سرد و کوهستانی است. بنابراین در فصل زمستان هوا به شدت سرد است و ممکن است زیر صفر درجه نیز برسد. به طوری که افرادی بومی نیز برخی در زمستان در ییلاقات نمی‌مانند و به شهر ماسال می‌روند. بنابراین بهترین زمان سفر به ییلاقات ماسال بهار و تابستان است. این منطقه از اردیبهشت تا مهر ماه آب و هوایی معتدل داشته و میانگین دمای آن به ۱۸ درجه سانتی گراد می‌رسد.

گاهی اوقات در فروردین نیز در ییلاقات ماسال بارش برف و باران های سنگین اتفاق می‌افتد. بنابراین فروردین نیز زمان خوبی برای سفر به ییلاقات ماسال نیست. اگر اردیبهشت و خرداد به ییلاقات ماسال سفر کنید می‌توانید میوه‌هایی مانند آلوی جنگلی را در ییلاقات ماسال بچینید و میل کنید. همچنین پدیده اقیانوس ابر و مه گرفتگی در این دوماه بیشتر اتفاق می‌افتند. فصل پاییز نیز فصل زیبایی برای سفر به ییلاقات ماسال است. اما در این فصل گاهی به قدری مه غلیظ می گردد که هیچ چیزی قابل مشاهده نیست.

بهترین فصل سفر به ییلاقات ماسال

دیدنی های اطراف ماسال گیلان

در ادامه ۹ جاذبه مهم اطراف ییلاقات ماسال را معرفی می‌کنیم. لطفا با ما همراه باشید.

۱- شاندرمن

شاندرمن یکی از مناطق بکر و زیبای ماسال گیلان است که در ۱۰ کیلومتری شمال این شهرسان قرار گرفته است. در گذشته این منطقه، محل عبور کاروان‌ها به سمت تالش و خلخال بوده است. شاندرمن از بهترین مکان‌ها برای طبیعت گردی است. در این منطقه آب و هوا خنک و ییلاقی بوده و مناظر چشم اندازی محسور کننده و جادویی دارند. در شاندرمن غار شگفت انگیز آویشو با صدها قندیل، آبشار وزن و پهناورترین روستای گیلان به اسم سیاهمرد وجود دارد که می‌‍توانید از آنها بازدید کنید. شاندرمن شبیه به ییلاق اولسبلنگاه یکی از محبوب ترین جاذبه‌های گردشگری گیلان است که در نزدیکی رشت واقع شده است. در این منطقه می‌توانید کلبه‌های چوبی را برای اقامت رزرو کنید. برای رزرو کلبه چوبی در ماسال کلیک کنید.

۲- دشت النزه

یکی از دست نخورده ترین و بکرترین مناطق شمال و ماسال، منطقه ییلاقی دشت النزه است. این منطقه بین کوه‌های سر به فلک کشیده شاندرمن قرار داشته و دارای پوشش گیاهی بی‌نظیر است. دشت النزه آب و هوایی مطبوع داشته و می‌توانید در این دشت، درخت افرایی با ۲۰۰ سال قدمت، دام‌های درحال چرا، گله اسب های وحشی و … را مشاهده کنید. از جمله جاذبه‌های گردشگری این منطقه آبشار واشیاره، بقعه امامزاده ابراهیم و یک چشمه هستند. برای رفتن به دشت النزه باید با ماشین‌های مخصوص کوهستان به آن سفر کنید زیرا بخشی از جاده خاکی است.

۳- ارتفاعات آلاله

ارتفاعات آلاله یکی دیگر از جاذبه‌های بکر ماسال گیلان است که از آن می‌توانید نمایی از کل شهر را ببینید. برای رسیدن به ارتفاعات آلاله باید از ییلاق اولسبلانگاه بالاتر بروید و از بین کلبه‌های چوبی و گله های گاو و گوسفند عبور کنید.

۴- محل شهادت میرزا کوچک‌ خان جنگلی

این محل نیز از ییلاق اولسبلنگاه بالاتر بوده و در روستایی به اسم گیلوانه قرار گرفته است. نقل است که میرزا کوچک خان جنگلی در این ارتفاعات پناه گرفته بود و می‌خواست به خلخال برود اما بر اثر کولاک کشته شد. در این مکان سنگی به جهت یادبود میزرا کوچک خان جنگلی قرار گرفته است.

۵- بام ماسال

این منطقه زیبا در ارتفاعات ماسال قرار گرفته است. برای دیدن چشم اندازی بی همتا و بی نظیر و همچنین کسب آرامش فوق العاده کافیست از بخش مرکزی ماسال به سمت ارتفاعات ییلاقی اولسبلنگاه بروید. بعد از عبور از جاده آسفالت و سر سبز به سمت بالا به بام ماسال می‌رسید.

۶- غارهای ماسال

یکی از شگفت انگیزترین و جذاب ترین جاذبه‌های گردشگری ماسال، غارهای آن است. غار آویشو در دل کوه های شاندرمن، غاری شگفت انگیز با قندیل‌های بزرگ و حیرت انگیز است. این غار هفت آبشار و ستون‌های آهکی زیبا دارد. در کل بیشتر از ۱۷ غار جذاب و تماشایی در ماسال وجود دارند که پیشنهاد می کنیم حتما از آنها دیدن کنید.

۷- آبشارهای ماسال

یکی دیگر از جاذبه‌های تماشایی ماسال، آبشارهای آن است. تعداد آبشارهای مرتفع در ماسال به حدی زیاد است که گاهی به ماسال، شهر آبشارهای بلند نیز می‌گویند. آبشار ویوز در نزدیکی دشت النزه در شاندرمن، آبشار خون با ۱۵ متر ارتفاع، آبشار تولی نساء و آبشار رامینه با ۱۵ متر ارتفاع از جمله آبشارهای مرتفع ماسال هستند که با دیدن آنها تجربه ای منحصر به فرد از طبیعت خواهید داشت.

۸- جاده ماسال به خلخال

این جاده یکی از زیباترین و جذاب ترین جاده‌های ایران است که دارای طبیعتی بکر و سرسبز بوده و به شما حسی ناب از سفر جاده‌ای می‌بخشد. جاده ماسال به خلخال از دل کوهستان عبور کرده و یکی از زیباترین مسیرها برای کوهنوردی و طبیعت گردی است.

جاده ماسال به خلخال

۹- دیگر جاذبه‌های اطراف ییلاقات ماسال

بقعه آقا سید مهرعلی و آقا سید رضا علی، پسران امام موسی کاظم (ع) در روستای زیبا و زیارتی شالما در ۱۲ کیلومتری شهر ماسال و بقعه چسلی واقع در روستای چسلی در فاصله ۱۴ کیلومتری مرکز شهر، از دیگر جاذبه‌های گردشگری و مکان های زیارتی در اطراف ماسال هستند. جاذبه‌هایی مانند طاسکوه و آری دول، منطقه باستانی اسبه ریسه با غارهای و صخره‌های بلند‌، گردشگاه ریزه‌مندان، چلسی بیلگاه دون، صی فی، نم نم پشت، خشکه دریا، مناطق باستانی درخانه، گیله سرا و وردم نیز در اطراف ماسال هستند که پیشنهاد می شود حتما از آنها نیز دیدن کنید.

توصیه‌های مهم در سفر به ییلاقات ماسال

  • ییلاقات ماسال شب‌های بسیار سردی دارند. حتما لباس گرم، کفش مناسب، پتو، کیسه خواب و… برای کمپ کردن با خود ببرید. برای پیاده روی حتما کفش مناسبی انتخاب کنید.
  • دقت داشته باشید سوپرمارکت‌ها در ییلاقات ماسال فقط وسایل ضروری دارند بنابراین مایحتاج خود را از شهر ماسال تهیه کنید. سپس به ییلاقات ماسال سفر کنید.
  • بهتر است در سفر به ییلاقات ماسال پشه بند نیز به همراه خود ببرید. زیرا کلبه‌ها چوبی هستند و ممکن است این موضوع سبب ناراحتی شما شود.
  • قبل از سفر به ییلاقات ماسال، جاده و وضعیت آب و هوا را چک کنید تا توسط باران‌های ناگهانی غافلگیر نشوید.
  • سعی کنید قبل از تاریک شدن هوا خود را به مقصد برسانید و شب در جاده نمانید. زیرا جاده در طی شب تاریک است و ممکن است خطراتی در پی داشته باشد.
  • به عقاید، زبان، نحوه زندگی و اهالی ییلاقات احترام بگذارید و به دام و کلبه‌ها آسیب نزنید و مراقب محییط زیست باشید تا این منطقه بکر و دست نخورده باقی بماند.
  • داشتن پاور بانک، کیسه زباله و چراغ قوه یا هدلامپ نیز از ضروریات سفر به این منطقه است.

ماسال گیلان

اقامت در ییلاقات ماسال

در سفر به ماسال نگران اقامت خود نباشید رزرو ویلا سپنجا با داشتن ویلاهای لوکس ،سوییت مبله ،آپارتمان مبله ،اقامتگاه بومگردی ،اتاق و… در جاهای مختلف ماسال این امکان را برای راحتی شما فراهم کرده تا بی دغدغه سفر کنید.

تنها کافی است اجاره سوئیت در ماسال را در نوار جست و جو وارد کنید تا تمامی اقامتگاه‌ها به همراه عکس برای شما نشان داده شود.

کلام آخر

در این مقاله ییلاقات ماسال را بررسی کرده و هرآنچه لازم بود برای این سفر بدانید را با جزئیات ارائه دادیم. امیدواریم توانسته باشیم قدمی برای لذت بخش شدن سفر شما برداریم. لطفا تجربیات خود را از سفر به ییلاقات ماسال برای ما و گردشگران دیگر در کامنت بنویسید.

منتظر نظرات ارزشمند شما هستیم.

آیا این مطلب برای شما مفید بود ؟ برای امتیاز به مطلب روی ستاره ها بزنید.
[Total: 1 میانگین: 5]

سپیده

سپنجا، جایی برای رسیدن به آرامش، مجله گردشگری سپنجا رو دنبال کنین تا با بهترین و بکر ترین مناطق ایران آشنا بشین تا یه روز خاص کنار شومینه توی کلبه چوبی که از سپنجا رزرو کردین به آرامش برسین، من میخام ذهن شمارو با مطالبم قلقلک بدم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا