جاهای دیدنی ایران

آشنایی با معروف ترین آبشارهای ایران

خیلی از توریست‌ها در اولین سفر خود به ایران، فکر می‌کنند ایران تنها سرزمین مکان‌های تاریخی و فرهنگی است، غافل از اینکه کشور ما میزبان تعداد بی‌شماری از جاذبه‌های طبیعی مانند آبشارهاست و تعداد آنها آنقدر زیاد است که برخی از کوچکترها حتی نام رسمی ندارند. انتخاب از بین این همه آبشار بسیار سخت بود اما در اینجا لیستی از زیباترین و معروف ترین آبشارهای ایران آمده است. توصیه می‌کنیم این مقاله حال خوب کن سپنجا را از دست ندهید.

فهرست معروف ترین آبشارهای ایران

فهرستی که در زیر قرار است مطالعه کنید، شامل ۲۷ آبشار معروف‌ و زیبای کشورمان می‌شود:

۱- آبشار مارگون

آبشار معروف و بزرگ مارگون در مرز دو استان کهکیلویه و بویراحمد و فارس قرار دارد. این آبشار در شرق یاسوج و در کنار روستای مارگون واقع شده است و به دلیل حضور در گردنه باریک زیبای مارگون و سرشاخه‌های متعدد آب که از چشمه‌های فراوان بدنه صخره ترواش می‌کنند و در نهایت به رودخانه می‌ریزند و همچنین به دلیل سرسبزی اطراف و درختان جنگلی آن، معروف‌ترین آبشار این استان محسوب می‌شود. علاوه بر وجود رودخانه‌ها و چشمه‌ها در این منطقه، زیبایی‌های طبیعی دیگری مانند دشت‌ها با گونه‌ای از لاله‌ها و گل‌های رنگارنگ دیگر، منظره بسیار زیبایی را به این منطقه می‌بخشد و آن را برای بازدیدکنندگانش به تجربه‌ای فراموش‌نشدنی تبدیل می‌کند.

مطالب بیشتر: معرفی ده آبشار زیبای ایران

۲- آبشار لاتون

به جرئت می‌توان گفت آبشارهای ایران از نظر ارتفاع قابل مقایسه با آبشارهای جهان نیستند، اما به جز ارتفاع، ویژگی‌های دیگری مانند عرض، حجم آب خروجی و همچنین عوامل محیطی مانند آب و هوای منطقه و مناظر طبیعی اطراف در محبوبیت آنها موثر است. آبشار لاتون یکی دیگر از معروف ترین آبشارهای ایران است. در مورد ارتفاع آبشارهای مهم ایران مطالعات دقیقی انجام نشده است. اما با توجه به تجربیات کارشناسان طبیعت و نظرات دانشمندان، آبشار لاتون آستارا را می‌توان با ارتفاع ۱۰۵ متر بلندترین آبشار ایران دانست.

این آبشار شگفت انگیز در ۱۵ کیلومتری جنوب آستارا و ۶ کیلومتری روستای کوته کومه قرار دارد. مسیری که شما را به آبشار وصل می‌کند، پر از تپه‌های جنگلی زیبا و چشمه‌های خنک است و حتماً از جنگل زیبایی که آن را احاطه کرده است لذت فراوان خواهید برد.

آبشار لاتون

۳- آبشار گنج نامه – همدان

آبشار گنج نامه یکی از مهم‌ترین آبشارهای استان همدان در پنج کیلومتری غرب شهر همدان و در انتهای منطقه تفریحی دره عباس آباد است. این آبشار از ارتفاع حدود ۱۲ متری به پایین سرازیر می‌شود و به آب عباس آباد معروف است. میانگین خروجی آن ۲۰۰ لیتر در ثانیه است. این آبشار در مجاورت کتیبه‌های گنج نامه و همچنین در مسیر مسیری است که ارتفاعات کوه‌های الوند از آنجا قابل دسترسی است.

۴- آبشار خور – کرج

آبشار زیبای خور با ارتفاع حدود ۵۰ متر در شمال کرج، ابتدای جاده چالوس واقع شده است و به عنوان یکی از معروف ترین آبشارهای ایران بسیار مورد توجه گردشگران قرار دارد. این آبشار به همراه باغ‌های روستای خور و پیست اسکی خور جاذبه‌های گردشگری این منطقه در استان البرز را تشکیل می‌دهند. این منطقه نیز مانند سایر مناطق اطراف جاده چالوس دارای باغ‌های فراوان است و شکوفه دادن غنچه‌ها و گل‌ها در فصل بهار بر زیبایی منطقه می‌افزاید. روستای خور در استان البرز و در نزدیکی سد امیرکبیر یا کرج قرار دارد. پیست اسکی خور که در کنار روستا قرار دارد در زمستان‌ها میزبان اسکی بازان و به ویژه تیوپ سواران زیادی است.

برای اجاره سوئیت در کرج روی لینک کلیک کنید.

۵- آبشار شاهاندشت – آمل

اگر دوست دارید یکی از زیباترین و شگفت انگیزترین آبشارهای ایران را به چشم ببینید و از بودن در کنارش لذت ببرید، آبشار شاهاندشت را از دست ندهید. شاهاندشت بزرگ‌ترین آبشار مازندران است و اخیراً به عنوان یکی از آثار ملی ایران در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. این آبشار غول‌پیکر، سرسبز و دائمی در ضلع جنوبی جاده و رودخانه هراز قرار دارد و با شکوهی وصف ناپذیر خودنمایی می‌کند.

این آبشار که یکی از معروف ترین آبشارهای ایران شمرده می‌شود، دومین آبشار مرتفع کشور است و جالب‌ترین نکته در مورد آن، این است که حتی در زمستان سرد قطع نمی‌شود. ارتفاع آبشار شاهاندشت حدود ۵۱ متر است و از ۸ آبشار کوچکتر تشکیل شده است که در کنار قلعه ملک بهمن به پایین می‌ریزند. منبع آبشار تنگه الیاس است.

آبشار شاهندشت

۶- آبشارهای تنگه رغز

آبشارهای بلندی را تصور کنید که در استخرهای سنگی فرو می‌روند. حوض‌هایی که طبیعت به عنوان یک مجسمه ساز حرفه‌ای منحصر به فرد خلق کرده است. پوشش گیاهی سرسبز در آغوش دره سرسبز رغز، صدای گذر آب، شکوه دیواره‌ها و صخره‌ها و سنگریزه‌ها را می‌توان از ویژگی‌های زیبای این دره دانست. اگر دلتان می‌خواهد این تنگه شگفت انگیز را ببینید باید بدانید که سفری ماجراجویانه در پیش دارید. اگر از شنیدن این خبر خوشحال هستید پس در اولین فرصت رهسپار استان فارس شوید. دره رغز در نزدیکی شهر داراب قرار دارد.

۷- آبشار شوی

آبشار شوی یکی از زیباترین و معروف ترین آبشارهای ایران  و یکی از بی‌نظیرترین آبشارهای خاورمیانه به شمار می‌رود. مناظر کوهستانی، مناظر بکر و مناظر دیدنی در راه رسیدن به این آبشار است که جذابیت سفر شما را دو چندان می‌‌کند. این آبشار خیره کننده از جاذبه‌های گردشگری دزفول است و در مرز استان‌های خوزستان و لرستان به وجود آمده است.

۸- آبشار بیشه، خرم آباد، استان لرستان

آبشار بیشه در ۶۵ کیلومتری شهر تاریخی خرم‌آباد، مرکز استان لرستان واقع شده است. این آبشار در دل رشته کوه زاگرس با شکوهی عظیم خودنمایی می‌کند و همه را از اقصی‌نقاط ایران و جهان به سمت خود فرا می‌خواند. از این آبشار به عنوان چهل و هشتمین اثر ملی ایران یاد می‌شود و سالها پیش توسط سازمان میراث فرهنگی در فهرست میراث طبیعی ایران به ثبت رسیده است. ارتفاع آبشار بیشه تقریباً ۴۸ متر و عرض آن ۱۰ متر است. در بالای آبشار چشمه‌های متعددی وجود دارد که به هم می‌پیوندند و آبشار را ایجاد می‌کنند.

با توجه به مجاورت این آبشار با مجموعه‌های زیبای متعدد از جمله جنگل‌های وسیع بلوط، روستای بیشه و چشم‌انداز ایستگاه راه‌آهن بیشه، می‌توان آن را منطقه‌ای مناسب گردشگری دانست.

آبشار بیشه

۹- آبشار سنگان، استان تهران

آبشار سنگان در نوع خود بی نظیر است و در زمره معروف ترین آبشارهای ایران قرار دارد. در فصل زمستان، چکیدن آب یک استالاگمیت یخی در پایه آبشار ایجاد می‌کند که ارتفاع آن معمولاً به ۴۰ متر می‌رسد. در طول ماه‌های تابستان هم، کمبود بارندگی می‌تواند به طور قابل توجهی جریان آب را کاهش دهد. واضح است که این آبشار پس از باران‌های شدید در بهار و پاییز بسیار چشمگیر خواهد بود.

۱۰- آبشار آب سفید استان لرستان

استان لرستان به عنوان استان آبشارهای ایران شناخته می‌شود و در میان آبشارهای متعدد این استان، آبشار آب سفید یکی از زیباترین آنهاست. این آبشار از تونلی می‌گذرد و از دل کوهی سنگی بیرون می‌آید. با ارتفاع ۶۹ متری خروجی آن از کوه بسیار شگفت انگیز است. این آبشار به رودخانه رودبار لرستان می‌پیوندد و در نهایت به رودخانه دز می‌ریزد.

۱۱- آبشار یخی، استان مازندران

آبشار یخی ، نام خود را از آنجایی گرفته که تقریباً در تمام طول سال کاملاً یخ زده است. این جاذبه دیدنی در ارتفاع ۵۱۰۰ متری و در قسمت جنوبی کوه دماوند واقع شده است. این آبشار ۷۰ متر ارتفاع و ۳ متر عرض دارد.

۱۲- آبشار یخی هملون

یکی از معروف ترین آبشارهای ایران آبشار یخی هملون است. این آبشار در نزدیکی تهران واقع شده است و برای گذراندن تعطیلات آخر هفته یک گزینه‌ی پیشنهادی مناسب است. بیرون زدن از شهر تهران و رفتن به این آبشار یخی ذهن شما را برای چند روزی از زندگی پرمشغله شهری دور خواهد کرد. این آبشار دیدنی در شمال شرقی تهران و در مسیر میگون به شمشک واقع شده است.

اگر شما هم جزو کسانی هستید که به پیاده‌روی در برف و یخ‌نوردی علاقه دارید، آبشار یخی هملون می‌تواند حس و حال متفاوتی را برای شما به ارمغان بیاورد. بهترین زمان برای بازدید از این آبشار برای افراد معمولی فصل تابستان است. منظره زیبای آبشار هملون بسیار تماشایی است و مانند آن را در هیچ کجای ایران پیدا نخواهید کرد.

در صورتی که قصد دارید در فصل زمستان برای یخ‌نوردی به این منطقه بیایید، حتما تجهیزات لازم و کافی به همراه داشته باشید. طبیعت سرسبز و زیبای این منطقه در فصل تابستان هوش را از سر شما خواهد برد؛ بنابراین شما می‌توانید با قدم زدن در دره سرسبز آبشار یخی هملون به عنوان یکی از معروف ترین آبشارهای ایران خستگی یک هفته را از تن خود بدر کنید.

این مطلب را هم بخوانید
معرفی برخی از بکرترین مناطق شمال

اگر دوست دارید تا قندیل‌های یخی آبشار هملون را ببینید، باید فصل زمستان را برای رفتن به این منطقه انتخاب کنید. در صورتی که با ماشین شخصی به این آبشار می‌آیید، حتما زنجیر چرخ داشته باشید. همچنین به همراه داشتن تجهیزات یخ‌نوردی، غذای سبک، آب کافی و… بسیار ضروری است. از جمله جاذبه‌های دیدنی نزدیک این منطقه می‌توان به غار هملون، دره هملون، قلعه استوار، رودخانه هملون، پیست اسکی شمشک  و… اشاره کرد.

۱۳- آبشار شیرز کوهدشت

یکی از زیباترین جاذبه‌های دیدنی ایران، تنگه شیرز لرستان است. این جاذبه طبیعی با عظمت طبیعی خود بدون شک برای شما جذاب خواهد بود. تنگه صخره‌ای شیرز در دل رشته کوه زاگرس واقع شده است و به دلیل فرسایش طبیعی زمین در طی میلیون‌ها سال شکل گرفته است. همین ویژگی باعث شده است تا این تنگه به عنوان قدیمی‌ترین موزه طبیعی زمین شناخته شود.

در مسیر دالان‌های تودرتو این تنگه، مناظر طبیعی مانند آبشار وجود دارد. ریزش آب از میان صخره‌های پر پیچ و خم این تنگه یک منظره زیبا را برای گردشگران به ارمغان می‌آورد. آبشار شیرز به عنوان یکی از معروف ترین آبشارهای ایران به شمار می‌آید که با زیبایی منحصر به فرد خود تمامی نگاه‌ها را به سمت خود جلب می‌کند.

در مسیر رسیدن به این آبشار، آبشارهای کوچک دیگری نیز قرار دارند. اما بزرگترین آبشار این تنگه که با نام آبشار پرندگان نیز شناخته می‌شود، محل زندگی بسیاری از پرندگان کوچک است که در میان سوراخ‌ها و منافذ دیواره‌های صخره قرار گرفته‌اند.

اگر قصد دارید تا از این آبشار زیبا و طبیعت بکر و دست نخورده اطراف آن دیدن کنید، باید با ماشین خود به ابتدای تنگه شیرز بیایید. البته جای هیچ نگرانی بابت ماشین شما وجود ندارد. چرا که در ابتدای این تنگه محلی برای پارک خودرو احداث شده است. در نتیجه شما می‌توانید ماشین‌ خود را با خیالی راحت در آنجا پارک کنید. برای رسیدن به تنگه باید در مسیر خرم‌آباد و شهرستان کوهدشت رانندگی کنید.

بهترین زمان برای بازدید از طبیعت آبشار شیرز، تابستان است. برای راهپیمایی در مسیر صخره‌های پر پیچ و خم این دره و رسیدن به آبشار زیبای شیرز باید حتما تجهیزات ضروری به همراه داشته باشید. از دیگر دیدنی‌های اطراف این تنگه می‌توان به دره سرطرهان، پل سی پله، غاز میرملاس، قلعه کوهزاد و… اشاره کرد.

۱۴- آبشار زیارت گرگان

در صورت سفر به گرگان، بازدید از آبشار زیارت به عنوان یکی از معروف ترین آبشارهای ایران را به شما پیشنهاد می‌دهیم. این آبشار زیبا و دیدنی یک فرصت مناسبی را برای آرامش در دل طبیعت برای شما فراهم می‌آورد. برای بازدید از این آبشار باید از مسیر پارک جنگلی ناهارخوران بروید. بعد از ۱۵ کیلومتر رانندگی وارد روستای توریستی زیارت خواهید شد. در انتهای این روستا یک مسیر خاکی وجود دارد که به پارکینگ آبشار ختم می‌شود.

البته اگر اهل پیاده‌روی هستید، می‌توانید با پارک ماشین در روستا بقیه مسیر تا آبشار را پیاده بروید و از مناظر طبیعی اطراف آن لذت ببرید. سرسبزی درختان در فصل بهار این منطقه بسیار دیدنی است. علاوه بر این صدای آب رودخانه در تمام مسیر باعث شده است تا زیبایی مسیر آبشار زیارت دوچندان شود.

از آنجایی که روستای زیارت به عنوان یکی از روستاهای ییلاقی گرگان به شمار می‌آید، در نتیجه از آب و هوای خنک و مطبوعی در فصل بهار و تابستان برخوردار است. در نتیجه برای فرار از هوای شرجی این استان می‌توانید به روستای زیارت پناه ببرید.

در مسیر دسترسی به آبشار زیارت به عنوان یکی از معروف ترین آبشارهای ایران امکانات بسیار زیادی وجود دارند. از جمله آنها می‌توان به سرویس بهداشتی، چای، آش، نان محلی، فروشگاه‌های فروش محصولات لبنی و صنایع دستی اشاره کرد. همچنین اگر قصد دارید تا چند روزی در این منطقه باشید، می‌توانید با اجاره سوئیت لحظات خاطره‌انگیزی را تجربه کنید.

ارتفاع آبشار زیارت در حدود ۱۶ متر است. بلندی ارتفاع این آبشار باعث شده است تا در حین ریزش آب، قطرات آب در هوا پخش شوند و منظره‌ای دیدنی را به وجود بیاورند. علاوه بر این وجود قطرات آب در این منطقه باعث شده است تا هوای اطراف آبشار از طراوت و خنکی بسیاری در تابستان برخوردار باشد.

۱۵- آبشار پیران کرمانشاه

آبشار پیران کرمانشاه به عنوان یکی از بلندترین آبشارهای پلکانی خاورمیانه شناخته می‌شود. این آبشار زیبا و مرتفع در منطقه سر پل ذهاب قرار گرفته است. ارتفاع این آبشار به ۱۵۰ متر می‌رسد و ریزش آن از میان دره‌ای وسیع، یک چشم‌انداز بی‌نظیری را برای گردشگران به ارمغان می‌آورد.

آبشار پیران کرمانشاه به عنوان یکی از معروف ترین آبشارهای ایران از سه طبقه تشکیل شده است. همین ویژگی باعث شده است تا این آبشار به عنوان یک آبشار پلکانی در ایران شهرت داشته باشد. بهترین زمان برای بازدید از آبشار پیران کرمانشاه فصل بهار و تابستان است. خنکی آب و هوای این منطقه در گرمای تابستان حس لذت‌بخشی را برای شما به ارمغان می‌آورد. علاوه بر این زیبایی طبیعت اطراف این منطقه در فصل بهار در نوع خود مثال‌زدنی است.

شما می‌توایند هم به صورت تور و هم به صورت مستقل به این منطقه سفر کنید. برای این منظور ابتدا باید خودتان را به سر پل ذهاب و سپس روستای پیران برسانید. در اطراف منطقه دیدنی پیران کرمانشاه محلی برای پارک خودروی شخصی شما وجود دارد. در نتیجه شما می‌توانید با پرداخت هزینه اندک، ماشین خود را در آنجا پارک کنید.

علاوه بر این اگر قصد استراحت چند ساعته در اطراف این آبشار دارید، می‌توانید برای استراحت و لذت بردن، از آلاچیق‌های اطراف آبشار استفاده کنید. شنیدن نوای دلنشین آب هرگونه خستگی طول هفته را از بدن شما بدر خواهد کرد. رستوران‌هایی در ۱۲ کیلومتری آبشار پیران به عنوان یکی از معروف ترین آبشارهای ایران وجود دارند. مزه خوردن غذاهای محلی کرمانشاهی در این رستوران‌ها، تا مدت‌ها زیر زبان شما خواهد ماند.

صخره‌های شگفت‌انگیز اطراف آبشار، یک فرصت بسیار مناسبی را برای علاقه‌مندان به صخره‌نوردی ایجاد می‌کند. البته اگر قصد صعود به بالای این آبشار را دارید، حتما تجهیزات حرفه‌ای به همراه داشته باشید.

۱۶- آبشار لوه گلستان

یکی از شگفت‌انگیزترین آبشارهای ایران، آبشار لوه گلستان است. جاذبه‌ای در دل جنگل که با طبیعت بکر و دست نخورده خود، حس و حالی متفاوت را برای شما به ارمغان می‌آورد. این منطقه توریستی در استان گلستان در نزدیکی شهر گالیکش و در مسیر اصلی گلستان به خراسان قرار گرفته است. نزدیکی این آبشار به خراسان رضوی باعث شده است تا به یک مسیر پرتردد برای زائران تبدیل شود.

فضای اطراف این آبشار در فصل بهار جذابیت بسیار بالایی دارد؛ بنابراین بهترین زمان برای سفر به آبشار لوه، فصل بهار و تابستان است. چرا که در سایر فصل‌ها این منطقه بسیار سرد است؛ بنابراین نمی‌توانید تنی به آب بزنید. آبشار لوه به عنوان یکی از معروف ترین آبشارهای ایران به صورت پلکانی است.

در نتیجه ریزش آب آبشار از صخره‌های بالاتر به طبقات پایین‌تر باعث ایجاد حوضچه‌هایی شده است که امکان شنا را برای گردشگران فراهم می‌کند. بلندترین ارتفاع آبشار این منطقه به ۱۵ متر می‌رسد. این آبشار در دل جنگل قرار دارد؛ بنابراین شما می‌توانید بعد از شناکردن در حوضچه‌های این منطقه، برای رفع خستگی به دل جنگل بزنید. از جمله درختان جنگلی این منطقه می‌توان به درختان ممرز، افرا و توسکا اشاره کرد.

اقامت در اطراف آبشار لوه امکان‌پذیر نیست. چرا که این منطقه تحت حفاظت محیط زیست قرار گرفته است. در نتیجه احداث هرگونه کافه، رستوران، آلاچیق و… ممنوع می‌باشد. علاوه بر این برودت هوا در شب امکان خوابیدن را برای شما سخت می‌کند. همچنین ممکن است در برخی از روزهای هفته با بارش باران مواجه شوید.

بنابراین پیشنهاد می‌کنیم که اگر قصد اقامت چند روزه در کنار این آبشار را دارید، می‌توانید از اقامتگاه‌ها و هتل‌های موجود در گرگان، علی‌آباد، مینودشت و… استفاده کنید.

۱۷- آبشار بولا (اوبن) ساری

یکی از معروف ترین آبشارهای ایران آبشار بولا (اوبن) ساری است. این آبشار زیبا و دیدنی در دل درختان سر به فلک کشیده منطقه ییلاقی بولا در استان مازندران واقع شده است. یکی از جذابیت‌های آبشار بولا، دیواره‌های خزه‌ای آن است که باعث شده است تا این آبشار در مقایسه با سایر آبشارهای ایران منحصر به فرد باشد.

درختان توسکا، گیلاس، راش، ممرز، گلابی و… منظره‌ی منحصر به فردی را در اطراف این آبشار به وجود آورده‌اند. این آبشار دیدنی به دلیل قرارگیری در بخش جنگل‌های هیرکانی از آب و هوای بسیار مطبوعی در فصل بهار و تابستان برخوردار است. در نتیجه در صورت سفر به این منطقه دیگر خبری از هوای شرجی شمال نیست.

اگر قصد سفر به آبشار بولای ساری را دارید پیشنهاد می‌کنیم که حتما با یک فرد آشنا و یا محلی به این آبشار بیایید.. از جمله امکانات مورد نیاز برای رفتن به این منطقه کفش مناسب پیاده‌روی است. از آنجایی که منطقه آبشار بولا در اکثر روزهای سال بارانی است، در نتیجه اغلب اوقات لیز بوده و رفتن را کمی سخت می‌کند. اما داشتن یک کفش مناسب کمک می‌کند تا بدون دردسر به این آبشار به عنوان یکی از معروف ترین آبشارهای ایران برسید.

از آنجایی که این منطقه امکانات رفاهی ندارد، در نتیجه برای کمپینگ در اطراف آبشار لوازمی مانند لباس گرم، چادر، کیسه خواب، چراغ قوه، کیسه زباله، باتوم، غذا، آب آشامیدنی و… به همراه داشته باشید. صدای زیبا و دلچسب آب در سکوت دل‌انگیز شب، خاطره‌ای به یادماندنی را برای شما به ارمغان می‌آورد.

پاییز هزار رنگ این منطقه از دیگر فصل‌هایی است که ارزش یکبار دیدن دارد. البته شرایط برای اقامت در این فصل برای شما ممکن نیست. چرا که علاوه بر شرایط نامساعد آب و هوایی ممکن است با برخی حیوانات وحشی این منطقه غافل‌گیر شوید.

این مطلب را هم بخوانید
فاصله مشهد تا کویر مصر

۱۸- آبشار گزو سوادکوه

در مسیر جاده تهران به مازندران ممکن است شما نیز تابلوی این آبشار را دیده باشید. این آبشار دیدنی در دل جنگل‌های هیرکانی قرار گرفته است. اگر عاشق طبیعت هستید و علاقه به طبیعت‌گردی دارید، آبشار گزو سوادکوه با جلوه‌ی سحرانگیز خود، یک روز استثنایی را برای شما به ارمغان می‌آورد. مسیر دسترسی به آبشار گزو به دلیل قرار گرفتن در منطقه بکر و جنگلی کمی دشوار است. اما سرسبزی و زیبایی طبیعت اطراف آن سختی راه را برای شما کم خواهد کرد.

آبشار گزو سوادکوه به عنوان یکی از معروف ترین آبشارهای ایران در مسیر جاده فیروزکوه به شیرگاه قرار دارد. برای رفتن به این منطقه رویایی باید از جاده لفور و جاده کارسنگ وارد این منطقه جنگلی شوید. اقامت در دل طبیعت اطراف آبشار گزو برای شما امکان‌پذیر است. شما می‌توانید با اقامت در ویلاها، اقامتگاه‌های بوم‌گردی و کلبه‌های چوبی اطراف این منطقه یک شب ماندگار و تکرارنشدنی را تجربه کنید.

اما اگر قصد کمپ زدن در دل طبیعت را دارید، باید حتما وسایل لازم را به همراه داشته باشید. از دیگر جاذبه‌های دیدنی اطراف آبشار گزو سوادکوه می‌توان به دریاچه و سد لفور اشاره کرد. این مکان‌های دیدنی در مسیر دسترسی به آبشار قرار گرفته‌اند. شما می‌توانید با تفریحات فرح‌بخش مانند شنا و ماهیگیری یک سفر وصف‌نشدنی و فراموش‌نشدنی را تجربه کنید.

بهترین زمان برای سفر به این منطقه فصل بهار و تابستان است. چرا که در این دو فصل آب و هوای جنگل بسیار مطبوع است و امکان پیاده‌روی و گشت و گذار در دل جنگل را برای شما فراهم است.

۱۹- آبشار سمیرم، استان اصفهان

آبشار سمیرم که به عروس زیبای رشته کوه‌های زاگرس معروف است، یکی دیگر از معروف ترین آبشارهای ایران است. منطقه سمیرم به دلیل کوهستانی بودن و داشتن مناظر خیره کننده از طبیعت یکی از مناطق ممتاز برای طبیعت گردان به شمار می‌رود. آبشار زیبای این منطقه در ارتفاع ۳۵ متری قرار دارد. بهترین زمان برای بازدید از آبشار سمیرم، اوایل فصل بهار است زیرا حجم آب در بالاترین حد خود قرار دارد.

آبشار سمیرم

۲۰- آبشار کبودوال استان گلستان

آبشار کبودوال که بزرگ‌ترین آبشار پر خزه ایران است  در محیطی شگفت انگیز و پر از درختان زیبا از گونه‌های مختلف واقع شده است. ارتفاع این آبشار زیبا و باشکوه به حدود شش متر می‌رسد و یکی از خنک‌ترین و گواراترین آب ها را دارد.

۲۱- آبشار نوژیان، لرستان

لرستان که به سرزمین آبشارها شهره است، یک آبشار زیبای دیگر برای شما دارد. این آبشار نوژیان نام دارد و با ارتفاع بیش از ۹۰ متر به یکی از بلندترین آبشارهای ایران تبدیل شده است. آبهای این آبشار از تفرجگاه جنگلی نوژیان در بالای کوه‌های تاف می‌آیند، جایی که گیاهان دارویی زیادی در گونه‌های مختلف در آنجا رشد می‌کنند. برای رسیدن به آبشار نوژیان حدود ۲ ساعت پیاده روی لازم است.

۲۲- آبشار آسیاب خرابه

آبشار شگفت انگیز آسیاب خرابه یکی دیگر از معروف ترین آبشارهای ایران است. آسیاب خرابه که در لغت به معنی آسیاب آبی شکسته است در استان آذربایجان شرقی در نزدیکی شهرستان جلفا قرار دارد. اگر از آبشار دیدن کنید بلافاصله متوجه می‌شوید که چرا به آن آسیاب خرابه می‌گویند. جریان آسیاب به دره‌ای می‌ریزد و آبشاری گسترده ایجاد می‌کند. این آبشار به دلیل ویژگی‌های منحصربه‌فردش، مقصدی بسیار محبوب برای طبیعت‌گردان است.

۲۳- آبشار شیرآباد

مجموعه آبشار شیرآباد در استان گلستان واقع شده و از اصلی‌ترین جاذبه‌های گردشگری این استان به حساب می‌آید. این مجوعه در میان جنگلی زیبا قرار گرفته است. به طور کلی در این منطقه ۷ آبشار وجود دارد که با حدود ۲۰ دقیقه پیاده روی در جنگل به اولین آبشار می‌رسید. ارتفاع اولین آبشار حدود ۲۵ متر است و به دریاچه‌ای شگفت انگیز با رنگ آبی مایل به سبز می‌ریزد. در برخی نقاط عمق دریاچه به بیش از ۸۰ متر می‌رسد. اگر راه خود را ادامه دهید، این شانس را خواهید داشت که از آبشارهای دیگری نیز که در یک سازه پلکانی قرار دارند دیدن کنید که آخرین آنها ۳۰ متر ارتفاع دارد.

معروف ترین آبشارهای ایران

۲۴- آبشار افرینه

آبشار افرینه از معروف ترین آبشارهای ایران در روستای افرینه در استان لرستان و در مسیر خرم آباد به پلدختر قرار دارد. این آبشار زیبا در فصل بهار و تابستان بسیاری از علاقه‌مندان به طبیعت و گردشگران را به سوی خود می‌کشاند. افرینه در ۳۸ کیلومتری جنوب خرم آباد قرار دارد و از تلاقی رودخانه‌های چشمک و افرینه تشکیل شده است. این آبشار در انتها به رودخانه کشکان می‌ریزد.

۲۵- آبشار کمردوغ

در استان کهگیلویه و بویراحمد به دلیل بارندگی مناسب و کوهستانی بودن آبشارهای زیادی وجود دارد که اکثر آنها ناشناخته هستند. یکی از این آبشارهای زیبا، آبشاری به نام کمردوغ است که در شمال استان و در فاصله حدود ۷۰ کیلومتری دهدشت و ۲۰ کیلومتری قلعه رئیسی قرار دارد. آبشار کمردوغ یکی از بزرگ‌ترین و وسیع‌ترین آبشارهای ایران است و به دلیل مناظر زیبایی که دارد می‌توان آن را یکی از مقاصد مهم گردشگری در استان کهگیلویه و بویراحمد معرفی کرد. دسترسی به آبشار کمردوغ به دلیل قرار گرفتن در مناطق کوهستانی زاگرس کمی مشکل است و نیاز به عبور از جاده‌های کوهستانی و پر پیچ و خم دارد. این آبشار در وسط تنگه‌ای عمیق قرار دارد و آب آن از روستای کمردوغ می‌گذرد. پس از جاری شدن در محوطه وسیعی از بالای دره به سمت پایین سرازیر می‌شود و به این ترتیب آبشار کمردوغ یکی از معروف ترین آبشارهای ایران ایجاد می‌شود.

بازدید از آبشار از طریق روستای کمردوغ و از بالای آبشار امکان پذیر نیست و برای دیدن آبشار باید وارد دره شد. این مسیر طولانی نیست اما به دلیل شیب تند برای همه مناسب نیست. انتهای این مسیر به پایین دره و نزدیک به آبشار منتهی می‌شود و از آنجا می‌توان منظره‌ای زیبا و منحصر به فرد از این آبشار را مشاهده کرد. کمی قبل از روستای کمردوغ می‌توان به جاده‌ای به پایین آبشار رسید که مسیر نسبتا آسان‌تری است. در روستای کمردوغ و اطراف آبشار هیچ گونه امکانات رفاهی وجود ندارد و بهتر است تمام وسایل مورد نیاز برای یک سفر طولانی را داشته باشید.

آبشار کمر دوغ

۲۶- آبشار ویسادار

یکی از زیباترین آبشارهای ایران آبشار ویسادار است که در منطقه پره سر رضوانشهر در استان گیلان واقع شده است. رضوانشهر در ۶۲ کیلومتری رشت و ویسادار در این شهر و ۱۶ کیلومتری بخش پره سر قرار دارد. به دلیل ارتفاع آن به عنوان سومین آبشار مرتفع گیلان شناخته می‌شود. شکل خاص دیوار صخره‌ای آن جلوه‌ای منحصر به فرد و زیبا به این آبشار بخشیده است. ویسادار که کلمه ای تالشی است به معنای سایه درختان بید است. مسیر رسیدن به آبشار ویسادار پر از درختان بید بلند و زیبا است که نشان می‌دهد چرا این آبشار ویسادار نامیده شده است.

قبل از رسیدن به آبشار ویسادار که یکی از معروف ترین آبشارهای ایران است، جاده زیبای سرسبزی که به این آبشار منتهی می‌شود، گردشگران و طبیعت گردان را غرق می‌کند. این جاده از دو طرف با درختان احاطه شده است و هر چه جلوتر می روید صحنه ها نفس گیرتر می‌شوند. آب از یک سازه سنگی به صورت نیم دایره بر روی دیوارهای صخره‌ای جاری می‌شود که به صورت ظاهری چندلایه شکل گرفته و شبیه نسخه کوچک باداب سورت است!

آب پس از سقوط به حوض کوچکی زیبا می‌ریزد که با همان دیوارهای سنگی احاطه شده است و شبیه دنیایی متفاوت و جادویی می‌شود. این آبشار در مسیر رودخانه لمیر قرار دارد که از کوه‌های تالش سرچشمه می‌گیرد و پس از عبور از منطقه پره سر به دریای خزر می‌ریزد. اندکی فراتر از آبشار، درختان بلند و زیبای بیشماری وجود دارند که فضایی جادویی را به وجود آورده‌اند.

۲۷- آبشار زمرد

آبشار زمررود در ۴۵ کیلومتری شمال تالش و نه کیلومتری بازار شهر حویق استان گیلان قرار دارد. این آبشار در تمام فصول سال پذیرای گردشگران و کوهنوردان از سراسر ایران است. زمرد مانند نگینی در دل جنگل زیبای حویق می‌درخشد و طبیعت و محیط اطراف آن برای بازدیدکنندگان اثر آرام بخشی دارد. آبشار زمرد نیز در زمره معروف ترین آبشارهای ایران قرار دارد.

دو آبشار در نزدیکی این منطقه وجود دارد که به نام آبشار دوقلو نیز شناخته می‌شود. یکی بزرگ و پر و دیگری کوچک و کم آب است. این آبشار کوچک چند طبقه و از دو پله به ارتفاع چهار و هشت متر تشکیل شده است. از سوی دیگر ارتفاع آبشار بزرگ حدود ۱۵ متر است.

آبشار زمرد

سخن آخر…

در ای مقاله از سپنجا تلاش کردیم به معرفی ۲۷ آبشار متنوع و معروف در ایران بپردازیم. همانطور که اشاره شد، آبشارها از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری کشورمان محسوب می‌شوند و آمارها حاکی از آن است که هر یک از آنها در نوع خود سالانه بازدید کنندگان میلیونی دارند. تعداد آنها در کشور کم نیست و بالغ بر ۳۹۰ مورد بزرگ، کوچک، فصلی و دائمی در اقصی‌نقاط کشور دیده می‌شود.  حال اگر عزمتان را جزم کرده‌اید که بخشی از تعطیلات نوروز خود را به دیدن آبشارها اختصاص دهید، از فهرست بالا نوع دلخواه خود را انتخاب کنید.

آیا این مطلب برای شما مفید بود ؟ برای امتیاز به مطلب روی ستاره ها بزنید.
[Total: 1 میانگین: 5]

تینا خراسانی

روزامو با نوشتن سپری میکنم ، مارکتینگ رو دوست دارم و خودم رو مارکتر نمیدونم، به قول یه بنده خدایی، من مارکتر نیستم ولی مارکتینگ رو دوست دارم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا