بدون دسته بندی

آشنایی با بهترین غذاهای خوشمزه ایرانی

اگر با خود بررسی کنید متوجه خواهید شد که غذا یک ماده حیاتی برای بدن است که بدون آن قادر به ادامه زندگی نخواهید بود. هر فرهنگ، کشور و شهری غذاهای خاص خودشان را دارند؛ اما بهترین غذاهای خوشمزه ایرانی قابل قیاس با غذای هیچ فرهنگ دیگری نیستند. یکی از دغدغه‌های هر روز خانم‌های ایرانی این است که می‌گویند غذا چی درست کنیم؟ اما نگران نباشید چون سپنجا قرار است شما را با لیستی از معروف‌ترین و لذیذترین غذاهای ایرانی آشنا کند.

فهرست بهترین غذاهای خوشمزه ایرانی

فرهنگ و آداب و رسوم هر کشور و هر شهری متفاوت است؛ بنابراین باید این مورد را در نظر داشت که قرار نیست همه مردم دنیا مثل هم باشند؛ حتی افرادی هم پیدا می‌شوند که اهل همان شهر باشند اما ذائقه آن‌ها با هر غذایی سازگار نباشد. غذاهای ایران بسیار لذیذ و خوشمزه هستند که در ادامه می‌خواهیم به معرفی تعدادی از این غذاهای خوشمزه ایرانی بپردازیم:

زرشک پلو با مرغ

یکی از غذاهای مجلسی و اصیل ایرانی زرشک پلو با مرغ است که تهیه آن خرج زیادی نداشته و همچنین پخت آن خیلی راحت صورت می‌گیرد اما تقریبا حدود دو ساعت باید سر گاز باشد تا گوشت‌های مرغ به طور کامل بپزد. این غذاهای خوشمزه برای انواع مجالس‌های ختم و عروسی و مهمانی‌ها و دورهمی‌های کوچک و بزرگ بسیار مناسب بوده و با مزاج خیلی افراد سازگار است.

لوبیا پلو

لوبیا پلو از آن دسته غذاهاییست که متفاوت پخته می‌شود؛ یعنی هر کس سلیقه‌ای دارد. یکی گوشت می‌ریزد و هویج دیگری نمی‌ریزد و یا سیب‌زمینی را به دلخواه خود می‌توانید به غذای خود اضافه کنید. این غذای پلویی مواد تشکیل دهنده اصلی آن لوبیای تازه است که باید از قبل لوبیاها را پاک کرده و خرد کنید و با کمی تفت دادن آن‌ها را به بقیه مواد غذا اضافه کنید.

عدس پلو

عدس پلو هم یکی از غذاهای خوشمزه ایرانی است که پرطرفدار بوده و با ترکیب عدس و برنج طبخ می‌شود که خیلی‌ها بخاطر خشک بودن و چرب نبودن آن سمت این غذا نمی‌روند؛ اما با سرخ کردن کمی پیاز و کشمش و افزودن مقداری هم گوشت چرخ‌کرده باعث چرب شدن و خوشمزه‌تر شدن غذاها می‌شود. این غذا را به عنوان نذری هم می‌توانید درست کرده و پخش کنید.

چلو گوشت (باقالی پلو با ماهیچه)

چلو گوشت یکی از غذاهای گوشتی است و کسانی که عاشق گوشت هستند شیفته این غذا می‌شوند. این غذای گران قیمت طعم فوق‌العاده‌ای هم دارد؛ اما افرادی که دچار بیماری نقرس هستند باید از خوردن چنین غذاهایی اجتناب کنند. این غذا می‌تواند به صورت چلو گردن یا به صورت گوشت لخم باشد و در کنار آن باقالی پلو با برنج هم تهیه شده باشد؛ با این تفاسیر مطمئن باشید از خوردن چنین غذایی سیر نمی‌شوید.

بیشتر بخوانید: لیست انواع غذای ایرانی با گوشت

چلو گوشت

ته چین مرغ

ته چین مرغ در رده غذاهای پلویی قرار دارد که مواد اصلی تشکیل دهنده آن برنج و مرغ است. این ته چین با سلیقه‌های متفاوتی درست می‌شود. بعضی افراد در آن زرشک هم می‌ریزند و از تخم مرغ هم در آن استفاده می‌کنند. این غذا از غذاهای پرطرفدار و خوشمزه در مهمانی‌ها و دورهمی ‌ها است.

خورش قیمه

خورش قیمه یکی از غذاهای خوشمزه و پرطرفدار است که مثل عدس پلو در خیلی از نذری‌ها آن را مشاهده می‌‌کنید. این غذا با لپه، گوشت گوسفندی، پیاز، لیمو، رب و سیب‌زمینی سرخ کرده تهیه می‌شود. این خورش را اگر برای کسی که از گوشت قرمز منع شده درست می‌کنید حواستان باشد که در آن از گوشت گوسفندی استفاده نکنید.

خورش سبزی

یکی از خورش‌هایی که نیاز به تعریف و تمجید ندارد و یک غذای محبوب و دوست‌داشتنی است خورش قورمه سبزی خواهد بود که کمتر کسی را خواهید یافت که قرمه سبزی را دوست نداشته باشد. اگر از مردم ایران باشید محال است که چنین غذایی را امتحان نکرده باشید. این غذا با سبزی‌های خورشتی مخصوص، گوشت گوشت گوسفندی، پیاز و لیمو درست می‌شود. راز خوشمزه شدن این غذا این است که بگذارید تا خوب جا بیافتد؛ چون اگر زیاد روی گاز بماند پخته شده و خوشمزه‌تر می‌شود.

خورش بامیه

غذاهای خوشمزه ایرانی بسیار زیاد است که یکی از آن‌ها خورش بامیه خواهد بود؛ اما برخی افراد با این غذا کاملا مخالف هستند و از آن خوششان نمی‌آید. این غذا حد وسط نداشته یعنی یا کاملا از آن بدشان می‌آید یا آنقدر دوست دارند که هر چه بخورند سیر نمی‌شوند. مواد اصلی تشکیل دهنده این خورشت همان بامیه است.

بامیه از لحاظ دارویی یکی از گیاهانی خواهد بود که ضد افسردگی هستند و برای کلسترول خون، کبد چرب بسیار عالی بوده زیرا مثل سویا دارای پروتئین است. ابتدا بامیه‌ها را پاک کرده و و سر آن‌ها را جدا کنید تا حین پخت تخم‌های درون آن بیرون نیایند و حالت لزج به خود نگیرد. برای تهیه و پخت این غذا گوشت، سیب‌زمینی، آبلیمو و پیاز نیاز است.

خورش بامیه

کباب تابه‌ای

کباب تابه‌ای غذایی جدید نیست بلکه از زمان‌های گذشته وجود داشته که با کمی تغییر در روش درست کردن آن و نامش امروزه آن را به کباب تابه‌ای می‌شناسند. این غذای لذیذ همانطور که از نامش پیداست مثل کباب درست می‌شود و طعم و بوی آن نیز مثل کباب است که با گوشت گوسفندی و ادویه درست می‌شود. این کباب از زمان‌های قدیم هم بر روی سفره‌های ایرانی‌ها وجود داشته است.

مطالب مرتبط: لیست انواع غذاهای مسافرتی

این مطلب را هم بخوانید
معرفی بهترین مکان های آذربایجان شرقی

شامی (کتلت گوشت)

شامی یا کتلت گوشت از دیگر غذاهای لذیذ ایرانی‌هاست که از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است. این کتلت از گوشت گوسفندی، سیب‌زمینی و پیاز رنده شده، ادویه و نمک تهیه می‌شود که پس از مخلوط کردن و ورز دادن تمام آن‌ها می‌گذاریم در یخچال تا کمی خودش را بگیرد. البته برخی از افراد، تخم مرغ هم به این مواد اضافه کرده و در نهایت آن را سرخ می‌کنند.

اکبر جوجه

اکبر جوجه را شاید بارها و بارها در جاده‌های شمال دیده باشید و یا اسمش به گوشتان خورده باشد. این غذا یکی از غذاهای معروف شمال است که قدمت زیادی هم دارد و از زمان‌های خیلی دور مهمان سفره‌های ایرانی‌ها بوده است. این غذای اصیل ایرانی از گوشت مرغ درست می‌شود و تقریبا همان جوجه کباب است ولی به گونه‌ای دیگر؛ زیرا مواد استفاده شده در این غذا متفاوت خواهد بود.

آش رشته

نوبتی هم باشد نوبت آش رشته است که از جمله غذاهای خوشمزه ایرانی به حساب می‌آید. آش‌ها جایگاه ویژه‌ای در کشور ما دارند و از پرطرفدارترین غذاهاست که از دوران پدربزرگ مادربزرگ‌های ما تا به الان بر سر سفره‌ها می‌بینید. آش رشته از معروف‌ترین و مهم‌ترین آش‌های ایرانی‌هاست که از سبزی‌های آشی مخصوص، رشته آشی، نخود، کشک و لوبیا درست می‌شود و برای تزئینات و خوشمزه‌تر شدنش از نعناداغ و پیازداغ هم استفاده می‌کنیم و روی آن می‌ریزیم.

آش رشته

کوکوی مرغ رشتی

کوکوی مرغ رشتی از غذاهای محبوب ایران است که می‌توانید آن را با سبزیجات درست کنید و البته بدون استفاده از سبزیجات هم می‌شود آن را درست کرد اما با سبزیجات خوشمزه‌تر شده و طعم خوبی هم می‌گیرد. در ایران کوکوهای زیادی وجود دارد که بسیار خوشمزه‌اند و هر کدام طعم و مزه‌ای متفاوت دارند.

خورش بادمجان

خورش بادمجان تقریبا شباهت زیادی به خورش قیمه دارد با این تفاوت که در خورش بادمجان به جای سیب‌زمینی سرخ کرده از بادمجان استفاده شده است. این غذا به علت استفاده از بادمجان زیاد طرفدار ندارد؛ زیرا برخی علاقه‌ای به بادمجان ندارند به همین دلیل نمی‌خورند و برخی دیگر هم به علت حساسیتی که به بادجان دارند از خوردن آن منع شده‌اند و مجبورند که نخورند حتی اگر دوست داشته باشند. برخی افراد کدو هم به این غذا همراه با بادمجان‌ها اضافه می‌کنند.

خورش لوبیا سبز

خورش لوبیا سبز از خورش‌های خوشمزه و قدیمی ایران است که به صورت‌های متنوعی پخت می‌شود که از لوبیا سبز تازه در آن به کار رفته شده است. گوشتی که می‌توانید در این غذا بریزید هم گوشت مرغ است هم گوشت گوسفندی که اکثرا از گوشت گوسفندی برای این خورش استفاده می‌شود.

آبگوشت

آبگوشت یکی از غذاهای سنتی ایران است که از زمان‌های بسیار دور در میان مردم رایج بوده است و جزء غذاهای بسیار خوشمزه اصیل ایران است. به آبگوشت دیزی هم می‌گویند و همینطور که از نامش مشخص است مواد اصلی آن گوشت خواهد بود که گوشت را در آب می‌گذاریم تا بپزد. گوشت را باید آنقدر بگذاریم تا بپزد که گوشت راحت باز شود و بتوانیم آن را بکوبیم و گوشت کوبیده را درست کنیم. علاوه بر گوشت از سیب‌زمینی، نخود و لوبیا هم در آن استفاده شده است.

مطالعه بیشتر: همه چیز در رابطه با تاریخچه دیزی ، غذای لذیذ ایرانی

کله جوش

کله جوش نام دیگر کال جوش خواهد بود که غذایی بسیار ساده و قدیمی است. مواد تشکیل دهنده این غذا شامل پیاز، کشک، نعنا خشک، گردو نمک و ادویه‌جات است. کله جوش از جمله غذاهای نونی محسوب می‌شود که بدون گوشت و خیلی ساده تهیه می‌شود یعنی می‌توان گفت از غذاهای گیاهی است که بیشتر به عنوان پیش غذا سرو می‌شود.

آش شله قلمکار

آش شله قلمکار از آش‌های معروف و لذیذ ایرانی‌هاست که یکی از غذاهای خوشمزه ایرانی حساب می‌آید. که برای پخت آن از سبزیجات مخصوص، نخود و لوبیا استفاده می‌شود که از مواد معدنی و ویتامین‌ها غنی است. این آش در گذشته به دستور ناصرالدین شاه برای اولین بار در شیراز پخته شد. خیلی از افراد شله قلمکار را بخاطر پخت طولانی که دارد و سخت بودنش از بیرون خریداری می‌کنند. 

آش شله قلمکار از غذاهای خوشمزه ایرانی

خورش کرفس

خورش کرفس هم مثل خورش بامیه طرفدار زیادی ندارد و برخی به آن علاقه دارند و برخی دیگر از آن متنفرند و اصلا دوست ندارند. خورش کرفس یکی از غذاهای مقوی و مفید است و درمان خیلی از بیماری‌هاست. آب کرفس برای کسانی که می‌خواهند لاغر شوند حرف ندارد. روش پخت کرفس مانند قورمه سبزی است با این تفاوت که در آن تکه‌های خرد شده کرفس را در آن می‌بینید.

ابتدا کرفس‌ها را بشویید و سپس آن‌ها را به تکه‌های کوچک تقسیم کنید و بگذارید تا کامل سرخ شوند. مواد تشکیل دهنده‌ی این خورش، سبزی خورشتی مخصوص، لوبیا، پیاز، آلو خورشتی، گوشت گوسفندی است که این ترکیب فوق‌العاده به خورش کرفس خوشمزه‌ای تبدیل می‌شود البته باید بگذاریم تا کامل جا بیفتد.

خورش آلو اسفناج با گوشت

خورشت اسفناج یکی از غذاهای خوشمزه ایرانی محسوب می‌شود. این غذا بخاطر اسفناجی که در آن موجود است خون‌ساز بوده و آهن بدن را به راحتی تأمین می‌کند. مواد اصلی این غذا اسفناج است که از ترکیب موادی مثل آلو، گوشت گوسفندی، ادویه‌ها و پیاز تهیه می‌شود. این خورش با برنج کته‌ای سرو می‌شود که از خوردن این غذای فوق‌العاده لذت می‌برید.

خورش کنگر

خورش کنگر یکی از غذاهای محلی و سنتی است که آن را از زیر خاک در می‌آورند. گل‌های آن به صورت تیغ روی خاک نمایان می‌شوند که برای خوردن باید همه آن‌ها را جدا کرده و تنها ساقه آن که سرشار از ویتامین‌ها و پروتئین‌هاست را برای خوردن بگذارید. تنها در فصل بهار می‌توانید این گیاه خوشمزه را تهیه کنید و برای خوردن آن در زمستان می‌توانید آن‌ها را فریز کنید.

پس از اینکه کنگرها را پاک کردید آن‌ها را سرخ کنید. این غذا بسیار شبیه به خورش قیمه است با این تفاوت که در آن کنگر هم وجود دارد. این غذای خوشمزه کمتر کسی به آن علاقه دارد چون به مزاج هر کس نمی‌خورد یعنی با ذائقه آن‌ها سازگار نیست. نکته‎ بسیار مهم این است که باید کاملا حواستان باشد تا حین پاک کردن تیغی همراه آن نباشد.

خورش کنگر

خورش فسنجان

خورش فسنجان یکی از غذاهای سنتی از زمان‌های دور و دراز است که با گوشت مرغ تهیه می‌شود. البته برخی گوشت چرخ کرده هم به آن اضافه می‌کنند. رب اناری که به این خورش زده می‌شود خوشمزگی این غذا را چند برابر می‌کند و باعث ترش شدن و ملس شدن آن می‌شود. با رنده کردن سیب و هویج هم باعث شیرین شدن آن خواهد شد. بستگی به شما دارد که بخواهید شیرین یا ترش باشد.

مرغ شکم پر

مرغ شکم پر یکی از غذاهای خوشمزه ایرانی به حساب می‌آید که برای مهمانی‌های ویژه و پذیرایی‌های بزرگ استفاده می‌شود. در درون این مرغ رب انار و سبزیجات خاصی می‌ریزند. سبزیجاتی مثل گشنیز، شنبلیله، جعفری، پونه و… که عطر طعم خوبی را به مرغ می‌دهد. برای درست کردن این مرغ باید ابتدا آن را تمیز کرده یعنی محتویات داخل آن را از درون مرغ خارج کرده و این مواد را درون آن بریزید. برخی افراد هم برای ترد شدن زعفران و آبلیمو به آن می‌زنند.

مرغ شکم پر

از دیگر غذاهای خوشمزه ایرانی

سیب پلو، هویچ پلو ، بزقرمه، آلبالو پلو، خوراک مرغ و لوبیا سبز، لازانیا، ماکارونی، دلمه برگ مو، کوفته ریزه، انواع کوکو، اشکنه، سالاد الویه، کشک بادمجان، میرزا قاسمی، انواع سوپ، انواع آش، سبزی پلو با ماهی، خورش به آلو، غوره مسما، انواع کباب‌ها مثل کباب وزیری، کباب شیشلیک، کباب ترش، کباب بختیاری، کباب ماهی صبور، کباب سلطانی، کباب دل و قلوه، کباب ماهی قزل آلا، بریانی اصفهان از دیگر غذاهای خوشمزه ایرانی به حساب می‌آیند.

مطالعه بیشتر: ۸ مورد از خوشمزه ترین غذاهای سنتی ایرانی بدون گوشت را بشناسید (+تصویر)

این مطلب را هم بخوانید
سفر به لرستان و دیدنی های جذاب استان لرستان

سخن پایانی

آنقدر غذاهای خوشمزه ایرانی بی‌شمار و گسترده است که تنها برخی از غذاها را در مقاله سپنجا عنوان کردیم. ایرانی‌ها چون به وعده‌های غذایی زیاد اهمیت می‌دهند تنوع غذایی زیادی هم در غذاهای آن‌ها وجود دارد که با سلیقه خود غذاهای لذیذی را پخت می‌کنند. غذاهای خوشمزه ایرانی از غذاهای لذیذ و محشر به شمار می‌روند که از امتحان کردن آن‌ها پشیمان نخواهید شد.

آیا این مطلب برای شما مفید بود ؟ برای امتیاز به مطلب روی ستاره ها بزنید.
[Total: میانگین: ]

تینا خراسانی

روزامو با نوشتن سپری میکنم ، مارکتینگ رو دوست دارم و خودم رو مارکتر نمیدونم، به قول یه بنده خدایی، من مارکتر نیستم ولی مارکتینگ رو دوست دارم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا