دیدنی های کرمان

باغ میوه سنگی ؛ جاذبه ای با داستانی رازآلود که باید ببینید!

باغ میوه سنگی ؛ جاذبه ای با داستانی رازآلود که باید ببینید!

باغ میوه سنگی ؛ جاذبه ای با داستانی رازآلود که باید ببینید!

در این مقاله می خواهیم با یکی از منحصر به فرد ترین جاذبه های ایران آشنا شویم. این جاذبه علاوه بر زیبایی و خاص بودن، ممکن است کمی ترسناک نیز به نظر بیاید. اگر جزو آن دسته از افرادی هستید که دوست دارید به جاهایی سفر کنید که متفاوت باشند و از سفر های تکراری خوشتان نمی آید، این مقاله برای شما نوشته شده است.

باغ سنگی سیرجان یا باغ میوه سنگی، هدف این مقاله است. محال است که تا کنون اسم سیرجان را نشنیده باشید. سیرجان شهری که در جنوب غربی کرمان قرار دارد، جاذبه های بسیار زیادی دارد که همه ساله گردشگران زیادی را به خوب جذب می کند اما در بین آنان، باغ میوه سنگی رنگ و بوی دیگری دارد.

بازدید از باغ سنگی سیرجان، سفری متفاوت و پر از هیجان برایتان می سازد. باغ سنگی سیرجان توسط کسی ایجاد شده است، که اکنون دیگر در قید حیات نیست اما بعد از مرگش هم یکی از زیباترین جاذبه های ایران به شمار می آید. اگر از افرادی که به این باغ سفر کرده اند بپرسید، حتما می گویند که حس ترسناک و دلهره آوری را تجربه کرده اند.

همان طور که از نام این باغ پیدا است، در آنجا با درختانی مواجه می شوید که به جای میوه، از آنها سنگ آویزان است. با سپنجا همراه باشید تا با پشت پرده این جاذبه بیشتر آشنا شوید.

اقامت در سوئیت مبله در سیرجان

 

راز باغ سنگی

باغ سنگی از معروف ترین جاذبه های سیرجان است. خالق این جاذبه پرطرفدار، درویش خان اسفندیارپور است. او فردی ناشنوا و لال بود که در همین منطقه زمین های بسیاری داشت. اگر از مردم سیرجان بپرسید، داستان های مختلفی درباره او وجود دارد. برخی می گویند علت وجود نام خان در نام او به علت خانواده مهم او بوده است.

در هر حال آن چیزی که حائز اهمیت است آن است که او فردی زمین دار و کشاورز بوده است. اما شاید برایتان سوال باشد که راز باغ سنگی چیست؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم در سال ۱۳۴۰ به دلیل اصلاحات ارضی که به وجود آمد، درویش خان تمامی زمین هایش را ازدست داد. این مسئله او را بسیار نا امید و ناراحت کرد.

از این رو پس از چندین سال، برای ابراز ناراحتی خود تصمیمی گرفت. او در صحرای اطراف یکی از زمین های خود چادر زد. هیچ کس در آن زمان صدای این پیر مرد را نشنید و او تصمیم گرفت اعتراض خود را به گونه ای متفاوت بیان کند. او به چاله کندن در زمین های خشک مشغول شد و درختان خشک بسیاری را در آن چاله ها کاشت .

این مطلب را هم بخوانید
راهنمای بازدید از باغ شازده کرمان

باغ فتح آباد

پس از کاشته شدن درختان، او از آنها سنگ های زیادی آویزان کرد. شاید برایتان جالب باشد بدانید وسعت کاری که او انجام داد چیزی در حدود هزار متر و ۱۸۰ درخت بود. او از انجام این کار بسیار خوشحال بود؛ چرا که کاری انجام داده بود که نمی توان آن را از بین برد. برخی هم می گویند به آن علت که توانایی سخن گفتن نداشت؛ اعتراض خود را این گونه بیان کرده است.

 

باغ میوه سنگی عجیب و ترسناک
باغ میوه سنگی

از حیرت انگیز ترین مسائلی که در آن باغ با آن مواجه می شوید، آن است که تمامی سنگ هایی که به درختان آویزان هستند، به نحوی بسیار ماهرانه و شگفت انگیز دارای سوراخ هایی هستند. در آن زمان هیچ امکاناتی و یا دستگاه خاصی برای سوراخ کردن سنگ وجود نداشته است؛ از این رو برای بسیاری سوال پیش می آید که او چگونه این کار را انجام داده است.

این سنگ ها در اطراف بیابان مشاهده نمی شوند و تنها در کوه هایی می توان آن ها را پیدا کرد که ۵ کیلومتر با باغ فاصله دارند. بسیاری می گویند، او سنگ ها را از همان کوه ها تا باغ جا به جا کرده است. درویش خان بسیاری از این سنگ ها هم در روزهای خاصی از زندگی اش به درخت ها آویزان کرده است.

درویش خان هیچ وقت فکرش را نمیکرد که آن چیزی که خلق می کند به یکی از زیباترین جاذبه های ایران تبدیل شود. باغ میوه سنگی هم اکنون نه تنها محل پذیرای عکاسان و گردشگران داخلی است، بلکه میزبان توریست های بین المللی بسیاری نیز می باشد.

 

فاصله سیرجان تا باغ میوه سنگی

در انتخاب سیرجان به عنوان مقصد گردشگری تان، هیچ تردیدی به خود راه ندهید. وجود جاذبه ای مانند باغ میوه سنگی، یکی از زیباترین و هیجان انگیز ترین سفر های عمرتان را برایتان خلق خواهد کرد. اما شاید برایتان سوال باشد که راه دسترسی به باغ سنگی سیرجان چگونه است؟

برای بازدید از باغ میوه سنگی، ابتدا باید به کرمان و سیرجان بروید. هنگامی که خودتان را به کرمان رساندید، تنها ۱۸۵ کیلومتر راه تا سیرجان پیش رویتان قرار دارد. باغ سنگی در نزدیکی ده بلورد که در روستای میاندوآب واقع شده است، قرار دارد و تنها ۴۰ کیلومتر از جنوب شرقی سیرجان با آن فاصله دارد.

این مطلب را هم بخوانید
جاهای دیدنی گرماب ، از بناهای باستانی تا جاذبه های طبیعی این شهر

اگر در این مسیر قرار بگیرید پس از عبور از بلورد، حیدرآباد و میاندوآب، تابلوی منطقه گردشگری باغ سنگی را حتما مشاهده خواهید کرد. در این سفر، با جاذبه های مختلفی رو به رو می شوید که باغ سنگی یکی از آنها ست.

اقامت در خانه روستایی

به عنوان مثال می توانید از آرامگاه شاه فیروز، قلعه سنگ سیرجان، کاروانسرای آقا ابراهیم، کفه نمک سیرجان، بادگیر چپقی، بازار قدیم، یخدان دوقلوی سیرجان، عمارت سعیدنیا، آرامگاه میر زبیر و … بازدید کنید.

 

عکسی از باغ میوه سنگی
باغ میوه سنگی

باغ سنگی یکی از شاهکار های هنری است که جاذبه بسیار قدرتمندی را ایجاد کرده است. شاهکاری که با ذوق هنری پیرمردی ترکیب شده است و اثری به یاد ماندنی خلق کرده است. درویش خان را می توان فردی بسیار هنرمند دانست. کسی که اعتراض خود را به شیوه ای بسیار متفاوت همراه با هنر خلق کرده است.

خالی از لطف است که از این جاذبه دیدن نکنیم. همچنین می توانید برای بازدید از آن شهر های اصلی مانند کرمان و سیرجان را هدف خود قرار دهید و بخشی از سفرتان را به بازدید از باغ سنگی سیرجان، اختصاص دهید. در یک سفر یک تیر و چند نشان بزنید.

اقامت در اقامتگاه بومگردی

اقامت در کرمان

بدون شک اقامت در کرمان و بازدید از جاذبه های این شهر و سیرجان، یکی از بهترین ایده هایی است که در این سفر می توان انجام داد. اگر شما هم خواهان اقامت در شهر کرمان هستید، می توانید با خیال راحت کارهای محل اقامتتان را به سپنجا بسپارید.

سامانه سپنجا این امکان را برای شما به وجود آورده است تا در کوتاهترین زمان محل اقامت ایده آلتان را در شهر کرمان پیدا کنید. بدین منظور تنها کافی است اقدام به رزرو سوئیت در کرمان کنید. خوشبختانه، از آنجایی که کرمان یکی از محبوب ترین مقاصد در بین گردشگران می باشد، تنوع اقامتگاه های آن هم بالا است؛ از این رو دستتان برای انتخاب باز است.

در نظر داشته باشید پشتیبانی سپنجا همراهتان است و در صورت تمایل می توانید به صورت مستقیم با ما در تماس باشید. پیشاپیش سفری سرشار از هیجان در بازدید از باغ میوه سنگی برایتان ارزومندیم.

 

آیا این مطلب برای شما مفید بود ؟ برای امتیاز به مطلب روی ستاره ها بزنید.
[Total: میانگین: ]

سپیده

سپنجا، جایی برای رسیدن به آرامش، مجله گردشگری سپنجا رو دنبال کنین تا با بهترین و بکر ترین مناطق ایران آشنا بشین تا یه روز خاص کنار شومینه توی کلبه چوبی که از سپنجا رزرو کردین به آرامش برسین، من میخام ذهن شمارو با مطالبم قلقلک بدم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا